Den Korte Avis gør sine læsere mest vrede

Brugerne på Facebook har taget de nye humørikoner til sig, hvor de ikke kun kan like artikler - men også vise vrede, sorg og glæde. Den Korte Avis skiller sig ud i ny undersøgelse ved at have klart flest vrede reaktioner, efterfulgt af Lokalavisen.dk og Avisen.dk
23.05.2016 · 09:17

Facebook introducerede i februar seks nye humørikoner til at supplere like-knappen. Hidtil har "like" været den eneste måde, brugerne kunne give udtryk for deres reaktion på en historie.

De danske mediers Facebook-sider efterlader brugerne i vidt forskellige sindstilstande. Den Korte Avis skiller sig markant ud ved at have de klart vredeste reaktioner, mens Informations læsere har størst hang til at græde. Det viser en ny undersøgelse, som Filip Wallberg, journalistisk lektor på Syddansk Universitet, har foretaget.

»Der er tre nyhedsmedier, som stikker markant ud fra de andre, fordi deres brugere er langt mere vrede end de øvrige mediers brugere. Der er Den Korte Avis, Lokalavisen.dk og Avisen.dk. Det kan skyldes, at disse medier især har valgt at tale til noget, der kan forarge deres læsere,« siger Filip Wallberg.

Han understreger dog, at undersøgelsen ikke kan bruges til at sige, præcist hvad det er der får brugerne til at reagere, som de gør.

Undersøgelsen omfatter cirka 400 danske mediers facebooksider i perioden fra den 11. april til 8. maj 2016. Journalisten har gennemgået hele undersøgelsen. Filip Wallberg har lagt udvalgte resultater på sin egen Facebook-side:

Mens 31,4 pct. - næsten hver tredje - reaktion fra brugerne på Den Korte Avis er et vredt humørikon, så er tallet kun 4,4 procent i gennemsnit for de 30 medier, der får flest reaktioner på Facebook.

Og der er langt ned til sitet med næstflest vrede læsere, nemlig Lokalavisen.dk, hvor 16,7 procent af brugerne reagerer på historierne med et vredt humørikon.

Top 5 over andel vrede humørikoner

Den Korte Avis 31,6 pct.
Lokalavisen.dk 16,7 pct.
Avisen.dk 14.4 pct.
TV2 News 11,5 pct.
Ekstra Bladet 8,7 pct.

Gennemsnit for de undersøgte medier: 4,4 pct.

Når det gælder brugen af et grædende humørikon, er Informations læsere mest flittige blandt de 30 største medier. 5,5 procent af Informations læsere reagerer ved at græde, mens det kun gælder for 2,4 procent af alle brugerne på tværs af medier.

»Men der er vi nede i nogle meget små procentsatser, som man skal være varsom med at udlede for meget af. Men det siger trods alt lidt om Informations indhold. Man skal bare være opmærksom på, at der kan være enkelte historier om dødsfald eksempelvis, som kan skævvride billedet,« siger Filip Wallberg.

Undersøgelsen viser samtidig, at den gamle like-knap fortsat er den mest udbredte blandt brugerne, da den står for 84,6 procent af alle reaktioner.

»Trods meget fokus og stor omtale af de nye reaktionsmuligheder, så er "synes godt om"-knappen stadig den primære funktion hos brugerne. Men over tid vil man nok se, at vi i højere grad vænner os til at bruge de andre reaktionsmuligheder på Facebook,« siger Filip Wallberg.

Kommentar

Seneste jobopslag

Journalist til folkekirken.dk

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 01.02

Studentermedarbejder til Kommunikation i Danmarks Apotekerforening

Danmarks Apotekerforening
Ansøgningsfrist: 01.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Næstved

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 09.02

Struktureret studentermedhjælper

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 18.02

Kommunikationsmedarbejder til Værket

Værket
Ansøgningsfrist: 08.02

Stærk researcher til arbejdslivet

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 30.01

Kommunikationskonsulent

Arkitektskolen Aarhus
Ansøgningsfrist: 05.02

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

Ritzau
Ansøgningsfrist: 22.01

Reporter til Børsens politiske redaktion

Børsen
Ansøgningsfrist: 25.01

SKRIFTLIGT VELFUNDERET JOURNALIST SØGES TIL NYE UDFORDRINGER

De Forenede Dampvaskerier A/S
Ansøgningsfrist: 25.01

Journalist til kommunikation af projektaktiviteter og -resultater

Wonderful Copenhagen
Ansøgningsfrist: 22.01

Erfaren webjournalist med en solid værktøjskasse søges

Yngre Læger
Ansøgningsfrist: 26.01

Communications Manager

ShopGun
Ansøgningsfrist: 24.01

Ny producer på TV 2/Fyn

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 22.01

Stærk og kreativ nyhedsredaktør til TV 2 NEWS

TV2 NEWS
Ansøgningsfrist: 29.01

Danwatch søger erfaren graverjournalist

Danwatch
Ansøgningsfrist: 23.01

Dokumentarkompagniet søger dygtig tv-fortæller

Dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 24.01

Politikens indlandsredaktion søger ny journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 22.01