Debatredaktør kritiserer Ekstra Bladet for ”forkasteligt” læserbrev

Finans' debatredaktør kritiserer sine kolleger på Ekstra Bladet for at trykke et læserbrev om, at slaveriet var en gave for de sorte. ”Det indlæg er så langt uden for skiven,” siger han. Poul Madsen erkender, at det er på kanten: ”Men nogen i det her land mener altså noget andet end parnasset”
  • Linda Johansen/Polfoto
06.04.2017 · 13:48

”Slaveriet var det bedste, der er hændt for de sorte afrikanere. Så kort og korrekt kan det skrives og siges.”

Sådan lyder starten på et læserbrev, der blev bragt i Ekstra Bladets papiravis onsdag. I indlægget hævder læseren blandt andet, at afrikanerne stadig havde levet som urmennesker den dag i dag, hvis slaveriet ikke havde fundet sted.

Det fik i går Magnus Barsøe, debatredaktør på Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans, til at gå i rette med sine debat-kolleger fra Ekstra Bladet på Twitter. Her kaldte han det forkasteligt, at Ekstra Bladet bringer indlægget.

Over for Journalisten uddyber Magnus Barsøe: 

”Først troede jeg faktisk, at det var en aprilsnar. Men det er jo den 5. april – og selv hvis det var en aprilsnar, var den ikke sjov. Det indlæg er så langt uden for skiven og så forkasteligt, at jeg synes, man skal tænke over, hvilket publicistisk ansvar man har som debatredaktør,” siger han.

Ingen argumenter, bare galde

Magnus Barsøe understreger, at han af princip normalt ikke blander sig i sine kolleger på andre debatredaktioners arbejde. Andre lægger en anden stil, og det er fint, mener han.

”Men hvis jeg selv havde lavet en bommert og bragt noget i den her stil, så ville jeg gerne have, at mine kolleger sagde til mig, at der skulle du lige have vendt skråen en ekstra gang,” siger han.

Men der er jo folk, som mener det her og andre rabiate ting. Kan det ikke være farligt at censurere deres holdninger ud af avisen?

”Jeg mener helt sikkert, at man som debatredaktør skal give plads og luft på begge sider af en given debat. Men jeg synes ikke, der er noget som helst argument i det her indlæg. Det er bare en kradsbørstig udledning af galde over for sorte mennesker,” siger Magnus Barsøe og tilføjer:  

”Jeg synes, at man i debatten skal tænke over, om man snakker ordentligt til andre mennesker. Uanset om man er enig eller uenig.”

EB: Bedre at få det frem i lyset

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, mener dog ikke, at det er en bommert, at de har bragt læserbrevet. Han slår fast, at han ikke selv er enig i skribentens holdning.

”Men nogen i det her land mener altså noget andet end parnasset. Vi bringer læserbrevet, fordi jeg tror, det er bedre at få det frem i lyset, at nogen har den slags holdninger, end at sige, at det vil vi ikke bringe. Et demokrati må kunne rumme vanvittige holdninger som den her,” siger chefredaktøren til Journalisten.

Betyder det, at I er klar på at bringe alle synspunkter – uanset hvor vanvittige de er?

”Nej, der er ting, som er for vanvittige selv til Ekstra Bladet, og som vi sender tilbage til folk.”

Hvornår er et læserbrev for vanvittigt til, at I vil bringe det?

”Hvis du for eksempel hænger navngivne personer ud for deres seksualitet eller religion. Eller hvis en hel gruppe hænges ud for deres seksualitet eller religion,” siger han.

”En gave til debatten”

Poul Madsen mener ikke, at indlægget om, at slaveriet var en gave for de sorte, falder ind under sidstnævnte kategori.

”Jeg vil gerne indrømme, at det er på kanten af, om man skal bringe det eller ej. Men det er jo ikke en bestemt gruppe mennesker, der for eksempel bor i en bestemt by, det handler om. Derfor accepterer vi det,” siger han. 

Har I undersøgt, om det kan være i strid med racismeparagraffen?

”Det er at tage det alt for alvorligt at begynde at tale om racismeparagraf. Det her er faktisk en gave til debatten, fordi det viser, hvor langt ude nogle mennesker er. Det udstiller jo manden. Og det vigtigste, man kan gøre, når nogen mener noget vanvittigt, er at udstille det og gøre grin med det,” siger Poul Madsen.

Men har I ikke også et ansvar for, at debatten ikke bliver forpestet af galde uden argumenter, som debatredaktøren fra Finans siger?

”Jeg påtager mig fuldt og helt ansvaret, jeg ser bare ansvaret anderledes. Det er nemt at have den holdning, som Finans har til debat. Men læseren her mener jo stadig det, han mener. Og vi kommer ingen vegne med at sige, at det vil vi ikke bringe. Så bliver han bare mere indestængt,” siger Poul Madsen.

 

Kommentar

06/04/2017 - 14:22

Mathias Stigsgaard

"Det er nemt at have den holdning, som Finans har til debat." Det er vel endnu nemmere at mene, at man som debatredaktion er fri til at trykke hvad som helst i det hellige kliks navn?

06/04/2017 - 14:50

Mathias Johansen

Adressen tilknyttet læserbrevet er ved en benzintank i Haslev, så hvem bliver egentlig udstillet? Der er ingen beboelsesejendomme på stedet.

07/04/2017 - 00:19

per mathiessen

@Mathias Johansen, hvis man kigger ordentligt efter, så er der altså tilknyttet en Bent Pedersen til netop den adresse. Bh

07/04/2017 - 04:37

Lars Andre Adrian

Poul Madsen mener, det er vigtigt at udstille Bent Pedersen og gøre grin med ham. Det​ er jeg uenig i. Tænk hvis manden er psykisk syg, hvilket noget tyder på. Så er det vel mindst lige så vigtigt at beskytte manden mod at blive udstillet i pressen og latterliggjort i lokalsamfundet.

07/04/2017 - 06:48

Mathias Johansen

@per mathiessen - hvor skal man kigge?

07/04/2017 - 09:15

per mathiessen

@Mathias Johansen - fx cvr.dk

07/04/2017 - 10:08

Line Søgaard

Poul Madsen fremhæver jo selv, at grænsen går ved at hænge en bestemt gruppe ud. Det er jo netop en bestemt gruppe defineret udelukkende på deres hudfarve/etnicitet, ikke sandt?
Hvad gavner det?
PM påstår, indlægget gavner 'debatten', og samtidigt mener han han også, at et indlæg, der eksempelvis hænger homoseksuelle ud, ikke må få spalteplads; kan det dertil tænkes, at de argumenter PM har imod et usagligt indlæg om homoseksuelle, at det ikke gavner debatten, og de etiske overvejelser PM ellers gør sig- netop undergraver argumenterne for at trykke et indlæg PM indrømmer som minimum er på kanten?

07/04/2017 - 10:46

Kim Jensen

Under al den larm, der kommer ved diskussioner om "den sunde debat" eller racisme, lurer altså en anden alvorlig ting: Ofre for en forbrydelse får at vide, at forbrydelsen er en gave.

Det kan godt være, at disse ofre er døde i dag, men man ville næppe acceptere et udsagn om, at ofre for hekseafbrændinger, børnemishandling, vikingetogter eller pogromer burde betragte det som en gave.

Det er altså helt utilstedeligt, Poul Madsen.

07/04/2017 - 13:08

christian vangsø bentsen

@Per Matthiessen

Det er ikke korrekt han har bopæl på
eller andet på adressen. Tværtimod har han en pro forma adresse i Roskilde og er bosat i Sverige

En gang i mellem ville det klæde dig at lægge dig ned

07/04/2017 - 15:20

Per Mathiessen

@christian Vangssø Bentsen, jeg har overhovedet ikke deltaget i debatten om læserbrevet. Derfor kan jeg ikke se hvad jeg skal lægge mig ned på. Jeg har bare bemærket, at nogen forsøger at lægge en falsk præmis ind i en ellers yderst relevant debat. Og det gør du - som så ofte før - også.

07/04/2017 - 15:54

christian vangsø bentsen

Per M Ansat på EB: har du ikke skrevet:

07/04/2017 - 00:19
per mathiessen
@Mathias Johansen, hvis man kigger ordentligt efter, så er der altså tilknyttet en Bent Pedersen til netop den adresse. Bh

Jeg går ud fra det er dig der har skrevet ovenstående men hvis ikke det er dig så vil jeg da gerne lægge mig ned og sige undskyld.


07/04/2017 - 16:01

christian vangsø bentsen

@Andreas Marckmann, har nogen misbrugt Per Mathiessens navn?

07/04/2017 - 21:00

Mathias Johansen

@Per Mathiessen: Det har du helt ret i, tak for hjælpen med at opklare det. (Jeg har på ingen måde været interesseret i at "lægge falske præmisser" - kun at vide, hvem der egentlig mener de her ting. Jeg er ked af, hvis det har set anderledes ud. I øvrigt: Syret nok, at vi taler om falske præmisser i forbindelse med det indlæg, hva?) Anywho: En svenskboende brugtvognsforhandler - tilsyneladende uden momsnummer, med et ønske om ikke at få sin virksomhed underlagt revision - har naturligvis lige så megen ret til at oplyse os om racernes værd, som du og jeg har. Folk skiver på twitter, at han tit kommer i spalterne, så I må jo kunne sige god for ham. BH

Seneste jobopslag

INTERN KOMMUNIKATIONSKOORDINATOR

Sparekassen Sjælland-Fyn
Ansøgningsfrist: 16.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

STORYTELLER/ TEKSTFORFATTER

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 13.12

Lejre Kommune søger kommunikationskonsulent

Lejre Kommune
Ansøgningsfrist: 15.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

UNICEF Danmark søger presseansvarlig

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 15.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

Kommunikationsmedarbejder til Råstofstyrelsen

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 15.12

Journalist til DR Ligetil

DR
Ansøgningsfrist: 18.12

Erfaren taleskriver/presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 15.12

Pædagogisk redaktør til bladet Gloria

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 14.12

DR Nyheder søger erhvervskorrespondent

DR
Ansøgningsfrist: 12.12

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01