De ti bud for digitale longreads

Kristeligt Dagblad inspirerer branchen med deres digitale longreads. Her er ti bud til det gode longread fra digital tilrettelægger Kim Schou og digital redaktør Stinne Andreasen
  • Illustration Barbara Dahl Poulsen
27.03.2017 · 12:14

Kristeligt Dagblad inspirerer branchen med deres digitale longreads. Her er ti bud til det gode longread fra digital tilrettelægger Kim Schou og digital redaktør Stinne Andreasen:

1.

Du må ikke have andre guder end Historien. Beklager, men dine seje portrætfotos og lækkert animerede grafikker, endda din perfekt klippede og opfindsomt tekstede lille video er ikke meget værd, med mindre de understøtter Historien. Rent faktisk kan alt det bling-bling distrahere os fra Historiens flow, og det leder til horribel storytelling. Historien er Alfa og Omega, Begyndelsen og Enden. Hvis Historien stinker, er alle dine imponerende design- og kode-kræfter spildte.

2.

Du må ikke lave papirartikler til nettet. En nyhedsartikel kan og skal (traditionelt) kunne beskæres fra enden. Alt det vigtigste fortælles med det samme. Overraskelser undervejs er ikke et mål. Men det er de i et godt digitalt longread. Du skal fastholde brugerens interesse hele vejen til slutningen af Historien. Det gør du ikke bedst med nyhedsjournalistikkens ellers så trofaste trekant, men med mere klassiske fortælleteknikker: brug dramatisk struktur, spændingskurver, karakterudvikling, akter og, ja, overraskelser undervejs – både i teksten og i de audiovisuelle effekter.  Lær af film, eventyr, teater, computerspil og tegneserier for at blive en bedre historiefortæller.


Kristeligt Dagblads digitale fortælling "Hvad går tabt, når vi ikke længere skriver i hånden?" har journalist Morten Mikkelsen skrevet i hånden.

3.

Du må ikke få os til at tænke over navigationen. Skal brugeren trykke play for at begynde? Skal han eller hun bare scrolle? Når det kommer til navigationen: Vær 100% klar og præcis i det, du signalerer. Lad være at ændre retning undervejs; gå ikke fra scroll til swipe eller tilsvarende &%¤#”!!  Dette er basal UX eller brugeroplevelses-dogmatik for begyndere. Og man overraskes stadig over, hvor ofte navigationen er uklar i digitale longreads rundt omkring på nettet.

Du skal stjæle. Kreativt. Man kan være kreativ ved at stjæle kreativt; det er et Jim Morrison-citat, så det må være sandt.
Kristeligt Dagblads ti bud

4.

Du skal holde det rent og elegant. ’Less is more’, og du ved det. Men hvor bliver udtrykket ofte rodet, når journalister blander tekst, video, animationer, lyd og så videre. Bare fordi du kan alt, betyder det ikke, at du skal alt. Sansebombardement er ikke en dyd (med mindre det tjener Historien).

5.

Du må ikke glemme, hvor djævlen bor. Ja, ja, vi er sikre på, at du også ved, at den slemme fyr med treforken holder til i detaljerne. Imponér os med vilde fotos og en stærk overskrift, men vil du virkelig brilliere, så ihukom den subtile detalje: Skab en opfindsom play-knap, animer det fremhævede citat, eller lad måske din byline være håndskreven.  Detaljer. De er vigtige.


I den digitale fortælling "Hvorfor druknede Karsten Mikkelsen sig i søen?" fortæller Kristeligt Dagblad historien bag et selvmord.

6.

Du skal vide, hvorfor historien skal fortælles med effekter. Om ikke andet så fordi, din redaktør garanteret vil spørge. Hvis du har en fantastisk historie med stærke fotos, så er det fint. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du har materialet til en specialhistorie, der kræver ekstra kode og redigering. Der skal være mere i det. Standardiserede artikelskabeloner er gode til det meste journalistik og storytelling (eller bør være det). Denne type historier er langt mere arbejds- og tidskrævende, så de bør have et sundt økonomisk (der sagde vi det) og/eller public service-eksistensgrundlag. Desuden: Du ønsker ikke at forfladige dine specialhistorier. Du skal opretholde en meget høj standard. 

Du skal vide, hvorfor historien skal fortælles med effekter. Om ikke andet så fordi, din redaktør garanteret vil spørge.
Kristeligt Dagblads ti bud

7.

Du skal stjæle. Kreativt. Man kan være kreativ ved at stjæle kreativt; det er et Jim Morrison-citat, så det må være sandt. Lad være med at kopiere, men ær, studer, tranformer og remix andres gode arbejde og idéer.


I "Kommer der robotter ned fra himlen, når jeg er død?" fortæller Kristeligt Dagblad om cystisk fibrose igennem 14-årige Jonas, der lever med den dødelige sygdom.

8.

Du skal gøre det spændende. At præsentere fakta er kernen i journalistik, men så længe, det ikke distraherer fra Historien, hvorfor så ikke bekæmpe kedsomhed og gøre det med en sej grafik, en kort musikvideo eller en hurtig quiz? Hold det interessant i hvert eneste afsnit, samtlige kapitler, hvert foto, alle fakta, enhver billedtekst, hver reklame interaktive element. Vi snakker her om digitale longreads. Du beder brugerne læse en lang historie på en skærm, og du forventer, at de læser hele vejen til ende; derfor har du bare at fodre læselysten og holde spændingen ved lige. Hele. Vejen. Til. Enden.

9.

Du skal ikke vente på den gode idé. Du skal lave systematisk idéudvikling og kreativ sparring, ikke alene på den journalistiske fortælling, men også på formen og mulige virkemidler. Og snak ikke kun med journalister, også med husets fotografer, grafikere, tegnere og marketingsansvarlige. Tænk multimedielt og tværredaktionelt fra dag ét.

10.

Du skal turde bryde disse 10 bud og alle andre regler. Eksperimentér. Fortæl historien baglæns, som et håndskrevet brev eller ti digte, gør det som en citat-generator eller en karaoke-sang (vi har afprøvet alle disse spøjse formater). Gør det værdifuldt for læseren at bruge tid på Historien,  overrask kontinuerligt. Og nogle gange betyder det: Bryd reglerne.

 

Du kan se Kristeligt Dagblads digitale longreads på k.dk/historier.

 

Kim Schou. Foto: Kristeligt Dagblad

Stinne Andreasen. Foto: Kristeligt Dagblad

Kim Schou er digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad og vandt DONA-prisen 2016. Stinne Andreasen er digital redaktør på Kristeligt Dagblad.

Kommentar

01/04/2017 - 11:23

Anne Poulsen

Tak for tip og for alle de gode historier - de er intet mindre end fremragende!

Seneste jobopslag

Digital redaktionssekretær til avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 11.10

Digital videojournalist søges til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.10

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09