Danwatch-projekt får 370.000 kr. af Google-fond

Danwatch drømmer om en database, hvor du kan søge på en banan eller en trøje og se de arbejds- og miljøforhold, den er produceret under. Nu har de fået 370.000 kr. af Google-fond til forundersøgelse. »Det er ikke ret tit, at vi ser risikovillig kapital i mediebranchen,« siger direktør
  • Danwatch
    Jesper Nymark, direktør i Danwatch, er stolt over bevillingen. Han opfordrer andre medier til også at søge.
25.02.2016 · 14:34

Mediet Danwatch har fået bevilget 50.000 euro – cirka 370.000 danske kroner – til det journalistiske projekt Open Supply Chain. Pengene skal bruges på en forundersøgelse af, om det kan lade sig gøre at skabe et digitalt værktøj for journalister og borgere, der giver et let overblik over produkters vej fra produktionslandet til forbrugeren.

»Målet er, at du for eksempel kan klikke på en banan fra Den Dominikanske Republik og læse om krænkelser af menneskerettighederne for bønderne, og hvordan produktionen påvirker miljøet,« fortæller direktør Jesper Nymark.

De 50.000 euro er bevilget af Digital News Initiative, en fond stiftet af Google. Her uddeles i alt 150 mio. euro over tre år til store og små spillere i den europæiske digitale nyhedsindustri.

Google understreger, at der ikke følger nogen krav til indholdet, men at formålet er at støtte ”nytænkning, som kan komme fra alle steder i nyhedernes økosystem, at give nyhedsorganisationer – af alle størrelser – plads til at prøve nye ting”.

Skal være tilgængeligt for alle

En stor del af Danwatchs arbejde består i at afdække problemer i varekæder, fra en vare bliver produceret i et udviklingsland, til den lander på hylderne i de danske butikker. Jesper Nymark håber, det nye værktøj kan blive til noget - dels så der bliver mere gennemsigtighed i varekæderne, dels så tiden kan bruges på journalistik.

»Vi bruger utrolig meget tid på at researche, fordi de varekæder i dag er meget komplekse. Nogle gange er data offentligt, andre gange ikke. Nu har vi fået bevilget penge til at undersøge, om vi kan lave et digitalt værktøj, der gør store dele af disse data tilgængelige for alle,« siger direktøren.

Normalt bruger Danwatch 4-6 måneder på et undersøgende projekt. Jesper Nymark håber, at mediehuset kan spare meget tid - måske op til en måned - hvis værktøjet bliver realiseret.

Kan gavne gravergrupper

Det data, som Open Supply Chain skal samle, vil dels komme fra Danwatchs egne journalister, dels fra åbne kilder og dels fra samarbejdspartnere rundt om i hele verden.

I første omgang skal Danwatch altså forundersøge muligheden for at bygge værktøjet, der blandt andet skal rumme et interaktivt kort målrettet forbrugere. Det er også en del af forundersøgelsen at afdække, om der er en efterspørgsel hos andre journalister.

»Vi ved, at især gravergrupperne på de store medier bliver ramt relativt hårdt af ønsket om flere og hurtigere nyheder. Vi tror på færre og bedre nyheder, men vi er også et nichemedie. Derfor tror vi, at sådan et værktøj både kan hjælpe os og andre undersøgende journalister til at spare en masse tid,« siger Jesper Nymark.

Hvad hvis I finder ud af, at det kan lade sig gøre - men at det koster en kvart million, og Google ikke vil betale?

»Hvis vi det viser, at det er muligt at lave, og der er stor efterspørgsel på det, så har vi i Danwatch fået en stærkere økonomi det seneste halvandet år. Så det kan være, vi løfter den selv. Men vi vil helt sikkert afsøge muligheden for at fortsætte samarbejdet med DNI.«

Eneste danske medie

Han er stolt over, at Danwatch er det eneste danske medie, der har fået lod i bevillingen. Men han opfordrer andre til også at søge.

»Vi er meget stolte over, at fonden har udvalgt vores projekt som det eneste i Danmark. Men jeg vil kraftigt opfordre andre til at søge midlerne. Det er ikke ret tit, at vi ser risikovillig kapital i mediebranchen for tiden.«

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01