Danskerne vil hellere betale for Netflix end nyheder

Danskerne er ikke uvillige til at betale for medieindhold på nettet, konkluderer Kulturstyrelsen i en ny rapport. Den viser, at 49 procent af danskerne betaler abonnement til en streaming-tjeneste. Men betalingsvilligheden halter mere, når det kommer til aviser. Se fem hovedkonklusioner her
15.12.2015 · 09:20

Hvor stor en del af danskere læser avis på nettet, hvor mange har abonnement på en streamingtjeneste som eksempelvis HBO eller Netflix, og hvor mange hiver dankortet frem, når de støder på en betalingsmur på nettet?

Mandag udgav Kulturstyrelsen en rapport om danskernes medieforbrug på nettet, der giver svar på disse og en lang række andre spørgsmål.

Rapporten - der dels er baseret på resultater fra Danmarks Statistik, dels på en Gallup-undersøgelse for Kulturstyrelsen – viser blandt andet, at lidt mere end hver femte dansker streamer tv-programmer, film og tv-serier på ugentlig basis. 

En næsten lige så stor andel af danskere læser ifølge rapporten aviser og blade på nettet hver uge, mens 15 procent gør det dagligt.

Men når det kommer til at betale for online-nyheder fra aviser og blade, lader det til, at der er markant mindre vilje end til at betale for underholdning på nettet. 

Knap halvdelen af internetbrugerne har et abonnement til en streamingtjeneste som eksempelvis HBO eller Netflix, mens kun 14 pct. har et abonnement til at læse aviser og blade online.

Rapporten viser også, at en tredjedel af danskerne plejer at finde informationerne på andre hjemmesider, hvor de ikke skal betale for indholdet, når de bliver mødt med krav om at betale for indhold på nettet.

Ikke overraskende er der stor forskel på, hvor meget de unge og de ældre danskere streamer. Mens 41 procent af de 19-34-årige streamer film, tv eller tv-serier på ugentlig basis, gælder det samme kun for 5 procent af de 55-70 årige.

Til gengæld er de 35-54-årige de største forbrugere af online-nyheder fra aviser og ugeblade.

Nedenfor har vi visualiseret fem af hovedkonklusionerne. 

 

 

Kommentar

15/12/2015 - 14:45

Peter Nielsen

Spørgsmål til kulturstyrelsen vedr. sektion "Adgang og betaling" :

Er det ikke misvisende at inkl. DR i "Streaming fra TV-stationer" hvor spørgsmålet er om hvorvidt "har betalt abonnement" samt spørger om hvorvidt "har gratis adgang" når det overordnet svar gerne skulle være 100% for begge de spørgsmål når betaling af licens er vedtaget ved lov ?

Bedre ville det være at spørge således " Streaming af programmer...fra TV-stationer med betalingskrav (f.eks TV2, TV3, Kanal5 o.lign)? "

De 24% og 41% er helt ude i hampen når DR inkluderes.

15/12/2015 - 15:37

Max Kim Tobiasen

Den nederste graf mangler den indlysende mulighed "Jeg omgår betalingsmuren ved at slette cookies, browse incognito, have editthiscookie installeret eller lignende"

Jeg tror den mulighed ville få en del stemmer...

15/12/2015 - 22:48

Mikael Nielsen

Der sker ikke så meget i denne verden - heller ikke i Danmark - som ikke kan læses et eller andet sted uden betalingsmur. Evt. i citatform. Selvfølgelig kan Danske Medier komme med en eller anden tosset idé om at alle medier skal betale til hinanden for at citere... Det kunne ligne dem

Seneste nyheder

23.05.2017 · 15:45

Sådan dækkede Ritzau angrebet i Manchester

Andreas Marckmann Andreassen
23.05.2017 · 14:10

DJ sætter kontingentet ned i solidaritet med lavtlønnede

Anonymous (ikke efterprøvet)
23.05.2017 · 10:07

Her er de falske historier efter Manchester-eksplosion

Jakob Albrecht
23.05.2017 · 09:01

SoMe-redaktør uenig med Facebook: Trusler skal fjernes

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Finans søger en ... erhvervsreporter

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.06

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 02.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06

Kommunikationsansvarlig leder til Koncern Kvalitet

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 09.06

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalister

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 11.06

ER DU TV 2 FIKTIONS NYE EXECUTIVE PRODUCER?

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.06

Presserådgiver i SF

SF
Ansøgningsfrist: 01.06

3 x nyhedsjournalist 

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 26.05

Søger stærk kommunikatør

Danske Gymnasier
Ansøgningsfrist: 15.06

Nyhedschef

Fyens Stiftstidende
Ansøgningsfrist: 24.05

Nyhedsmotor til Odenseredaktionen

Fyens Stiftstidende
Ansøgningsfrist: 24.05

Kan du finde nye veje til kollektive aftaler for DJ’s medlemmer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 14.06

BUPL Sydjylland søger kommunikationsmedarbejder til barselsvikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.06

Illustreret Videnskab søger multimediegrafiker med videnskab i generne

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 12.06

Social Media Manager (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 05.06

Digital indholdsredaktør (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 28.05

Redaktionschef til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 29.05