Danskerne tror ikke en døjt på, at vi er upartiske

Fra Politiken til Se & Hør. Journalister står vagt om den tilstræbte objektivitet. Men det tror befolkningen ikke en døjt på. 61 procent mener, at journalisternes egen holdning påvirker historierne, viser en meningsmåling lavet for Journalisten.
08.04.2010 · 15:44
Jakob Elkjærs billede
Jakob Elkjær

Fra Politiken til Se & Hør. Journalister står vagt om den tilstræbte objektivitet. Men det tror befolkningen ikke en døjt på. 61 procent mener, at journalisternes egen holdning påvirker historierne, viser en meningsmåling lavet for Journalisten.

Phd-studerende ved SDU, Morten Skovsgaard Hansen, har i to et halvt år været i gang med at se på journalisters bevæggrunde, og han kan foreløbig konkludere, at danske journalister står vagt om den uhildede journalistik stort set uanset, hvor de arbejder.

'Blandt de danske journalister er der nogle meget stærke normer om, at man skal arbejde objektivt og være samfundets vagthund,' siger han til de studerendes blad på SDU, Lixen.

Derfor er det selvfølgelig et problem for journaliststandens troværdighed, at befolkningen ikke tror os over en dørtærskel. Det viser en meningsmåling lavet for fagbladet Journalisten, som du kan se her. 1083 repræsentativt udvalgte danskere blev spurgt, om journalisternes egen holdning påvirker fremstillingen af deres historier. 61 procent mente, at det gør vores holdninger i 'høj' eller 'meget høj' grad.

Læsere, lyttere, brugere og seere tror ikke på en af danske reporteres kerneværdier, en tilstræbte objektivitet. Skal vi smide den tilstræbte objektivitet over bord, som amerikanske blogportaler gør? Skal vi omdefinere den? Eller skal vi gå en anden vej og rydde op i korpset af hel- eller halvkommenterende ekspertjournalister?

Kommentar

11/04/2010 - 11:57

bjarne jørgensen

Det er dejligt for faget at have en person som Morten Skovsgaard Hansen til at støtte sig. Han har sikkert spurgt rigtig mange journalister om de er objektive, før han har draget sin konklusion .

Det er selvfølgelig lidt trist, at befolkningen er lodret uenige, men det viser jo kun behovet for at journalisterne fortsat oplyser befolkningen om sagernes rette sammenhæng.

 Da befolkningen i sagens natur ikke kan have ret - bl.a.påvist af Morten Skopvsgaard Hansen - så kan det måske også komme på tale, at udskifte befolkningen.

 

30/04/2012 - 12:11

Ingvar Bjoernemann

Mennesker er jo altid subjektivt indrettet.

Journalister forsøger at holde sig objektive i så vidt et omfang de nu kan, men alle ved jo, at de har en holdning og at den holdning vil smitte af på deres reseach og formulering af artiklen medmindre der er tale om noget helt videnskabeligt som f.eks. en artikel om fysik.

De fleste aviser betragtes også som enten røde eller blå.

01/05/2012 - 00:43

Bo Jespersen

Ifølge Agenda (SVT2 29/4) påviser professor Kent Arp fra Gøteborg Universitet at 75% af SVTs journalister stemmer rødt/grønt. Det stemmer jo fint overens med danske journaliststuderendes holdninger. Kunne Lasse Jensen fra Mennesker og Meninger ikke fortælle lidt om hvad det betyder for DRs troværdighed?

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01