Danske Medier vedtager skrappere citatregler

Medier skal være mere tydelige med krediteringen, når de tager en historie fra et andet medie. Det fremgår af nye regler for citatskik fra Danske Medier. Overtrædelse vil dog ikke føre til straf. »Vi skal ikke være ophavsretspoliti,« siger Christian Kierkegaard fra Danske Medier (Opdateret 11.31: DR tilslutter sig reglerne)
26.02.2014 · 10:14

Danske Mediers bestyrelse vedtog tirsdag vejledende retningslinjer for kreditering i citathistorier. Det oplyser Danske Medier.

Retningslinjerne er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Danske Mediers redaktionelle udvalg. Baggrunden for forslaget er, at mediernes artikler på nettet spredes mere og hurtigere end nogensinde.

Reglerne omfatter alle medlemsorganisationer i Danske Medier. TV 2 og DR har også siddet med i udvalgsarbejdet. TV 2 har allerede meddelt, at man tilslutter sig reglerne, forklarer journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard.

Nyhedsdirektør i DR Ulrik Haagerup siger til Mediawatch, at DR har besluttet at tilslutte sig de nye regler.

»Det er fair nok. Vi er interesserede i at orientere danskerne om det vigtigste. Vi er også interesserede i at fortælle, hvor tingene kommer fra,« siger Ulrik Haagerup.

Han understreger dog, at det kun er delen om at citere andre medier, DR er med på. De dele, der fx handler om RSS, sluger han ikke.

Christian Kierkegaard  forklarer, at der ikke vil være sanktioner mod medier, der overtræder reglerne.

»Vi skal ikke være ophavsretspoliti,« siger Christian Kierkegaard og tilføjer.

»Man kan godt gå lidt længere uden at krænke ophavsretten, men så kommer man ind i nogle grænseområder. Hvis man følger reglerne, kommer man ikke galt af sted.«

Kun et direkte citat

Hovedpunkterne i aftalen er:

  • Angiv det citerede medie som kilde så vidt muligt i første afsnit.
  • Baser normalt højst fire afsnit, svarende til højst 8-9 sætninger, på den citerede artikel og mindre, hvis der citeres fra en ganske kort artikel.
  • Er historien længere, bør det overskydende indhold bygge på en selvstændig journalistisk indsats: Citater fra egne kilder eller ny baggrundsinformation.
  • Gengiv normalt kun et enkelt direkte citat. Dog kan en angrebet parts svar af presseetiske årsager gengives som direkte citat med tydelig angivelse af det citerede medie som kilde.

De nye regler minder om en gentleman’s agreement, to af de store konkurrenter på erhvervsstoffet, Jyllands-Posten og Børsen, indgik i 2013 på eget initiativ.

Hvis medierne følger de nye regler, vil det give kreditering i citathistorierne en meget mere fremhævet placering. En undersøgelse lavet i december 2013 af Mark Ørsten og Ida Willig fra RUC på bestilling fra Kulturministeriet viste, at medierne kun krediterer i underrubrikken eller første tekstafsnit i 16 procent af artiklerne. Resten krediterer senere – ofte sidst i artiklen.

»Vi synes, det er god skik at nævne det tidligt. Man skal ikke give indtryk af, at man har lavet artiklen selv. Jeg tror ikke, vi når op på 100 procent, men om et halvt år håber jeg, at tallet er hævet væsentligt,« siger Christian Kierkegaard.

Af reglerne fremgår det også, at man bør linke til originalartiklen, hvis den findes på nettet.

Se hele listen her.

(Opdateret 11.31: DR tilslutter sig reglerne)

Kommentar

07/03/2014 - 11:38

Klaus Cort

Der skal normalt to eller flere til at ingå en "agreement", og det gør ikke noget, hvis den også omfatter the gentle ladies of the press, men ellers hedder det gentle-men.

Mvh

Seneste nyheder

15.12.2017 · 16:42

Her er de nominerede til tv-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
15.12.2017 · 15:07

Jysk Fynske vil afskedige seks - tillidsmand håber på nul

Andreas Marckmann Andreassen
15.12.2017 · 11:30

Her er de fire nominerede til Cavling-prisen

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

INTERN KOMMUNIKATIONSKOORDINATOR

Sparekassen Sjælland-Fyn
Ansøgningsfrist: 16.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12