Dansk fotograf tjente 225 kroner på, at Bing brugte dette billede

Hans Kruses billede fyldte hele forsiden på Bing.com 25. marts. Det tjente han 225 kroner på. Der er 870 millioner daglige søgninger på Bing. Se hvad seks fotografer fra Danmark, Norge og Sverige fik, da Microsoft brugte deres billede på Bing 
  • Hans Kruse
    ”Hvis hovedparten af indtægten kommer fra billedsalg, må man føle sig presset,” siger Hans Kruse, der har tjent 225 kroner på, at Microsoft brugte hans billede på forsiden af søgemaskinen Bing.com.
28.06.2017 · 11:00

Hver dag fylder et flot billede hele forsiden af Microsofts søgemaskine Bing.
25. marts 2017 var billedet taget af den københavnske fotograf Hans Kruse. Microsoft havde købt billedet gennem fotobureauet 500px. Hans Kruse tjente 225 kroner på det.

Prisen er lav, mener Hans Kruse – men Microsoft har ikke gjort noget forkert. Det afspejler bare prisudviklingen inden for foto i dag, siger han.

”Synes jeg så, at det er ok, at man får så lidt betalt? Det synes jeg ikke, det er,” forklarer han,

”Meget, meget lav pris”

Alastair Philip Wiper er engelsk fotograf bosat i København. Et af hans billeder var på forsiden af Bing 2. maj 2016.

Billedet er købt via billedbureauet Science Photo Library, og han har tjent 758 kroner på visningen.

Billedet er vigtigt for Microsoft, fordi det er en del af deres branding og indhold
Alastair Philip Wiper

Han synes, 758 kroner er en ”meget, meget lav pris”. Især når man sammenligner med, hvad Bing får ud af eksponeringen.

”Billedet er vigtigt for Microsoft, fordi det er en del af deres branding og indhold,” forklarer Alastair Philip Wiper.

Der er omkring 870 millioner daglige søgninger på Bing, hvoraf mange brugere kommer ind via forsiden. Når billederne har ligget på forsiden i 24 timer, bliver de en del af Bings permanente fotoarkiv, hvor man for eksempel kan downloade det i 2.120 x 1.200 pixels til privat brug. Billederne kommer med andre ord ud til flere mennesker end noget eksisterende internationalt printmagasin.

Microsofts driftsindtægter nærmede sig sidste år 200 milliarder kroner.

Fra 150 kroner

Journalisten i Danmark, Norge og Sverige har interviewet seks fotografer, der har leveret billeder til Bing – ofte uden at vide det.

Svenske Eddie Granlund fik via fotobureauet Corbis 150 kroner for billedet af en ræv fotograferet på en ø i Stockholms skærgård. Eddie Granlund siger, at fotobureauernes priser er faldet så meget, at han ikke tror, at nogen kan leve alene af bureaubilleder.

Hvis man skal klare sig som fotograf, må man også have forelæsninger, udstillinger, bogproduktion og andre opgaver
Eddie Granlund
”Hvis man skal klare sig som fotograf, må man også have forelæsninger, udstillinger, bogproduktion og andre opgaver,” siger Eddie Granlund.

Det er måske rimeligt nok

Den svenske deltids-freelancer Inge Johansson tjente 762 kroner på et foto af en bro i Seattle. 

Inge Johansson tjener alt fra 40 kroner til 5.300 kroner for redaktionelle billeder. Prisen afhænger af, hvor unikt billedet er, og hvor det skal bruges.

”Det er svært at sige, om netop dette foto til Bing havde en rimelig pris. Når man tænker på, at det ligger ude én dag – og selv om billedet er tilgængeligt bagefter – så er det måske rimeligt nok,” siger Inge Johansson.

En tabt kamp på nettet

Norske Morten Ross tjente stort set det samme – 746 kroner – på et billede fra Amazon-junglen. Billedet lå på forsiden af Bing 25. februar i år og var købt gennem bureauet 500px. 

For to år siden blev Morten Ross ramt af kræft. Nu bruger han al sin energi på at fotografere – ikke på at efterforske billeder på nettet eller kæmpe for højere honorarer. 

”Vi må bare indse, at det er en tabt kamp at kontrollere billeder på nettet. Det er altid muligt at tage et screenshot eller downloade billedet og dele det med andre,” siger han.

Nordmand tjente 5.000

Norske Stian Rekdal har tre gange haft billeder på forsiden af Bing. Han har tjent mellem 994 kroner og 5.000 kroner for billederne via fotobureauet Nimia. Han er dermed den skandinaviske fotograf, der har tjent mest.

Stian Rekdals siger, at fotografer skal være opmærksom på den store forskel på bureauernes betaling.

Find et bureau, som giver dig en sum, du kan være tilfreds med
Stian Rekdal

”Find et bureau, som giver dig en sum, du kan være tilfreds med, selv om det måske indebærer, at du får et lavere salg,” siger han.

Han fortæller, at Nimia beregner salgsprisen per foto ud fra en række parametre, blandt andet hvor mange potentielle visninger billedet har.

Da han til sammenligning tidligere solgte billeder via Shutterstock, kunne han få så lidt som 1,67 kroner for et billede.

”Det er jo det samme som at give sine billeder væk,” mener Stian Rekdal.

Dansk fotograf ville have krævet mere 

Alastair Philip Wiper fra København ville have krævet en meget højere pris, hvis Bing selv havde henvendt sig for at købe hans billede.

”Hvis de sagde 500 kroner, ville jeg nok sige nej tak. Hvis de sagde 2.000-3.000 kroner, ville jeg nok prøve at hæve prisen med et eller to tusinde,” forklarer han.

Microsoft kontakter imidlertid ikke fotograferne personligt for at aftale en pris. De køber billederne til Bing direkte gennem fotobureauerne.

Fotograferne kender ikke køberen

Fotograferne har derfor ikke mulighed for at sætte en individuel pris. Faktisk ved de slet ikke, at Microsoft har købt deres billede. Typisk oplyser bureauerne kun, hvilket land en kunde kommer fra. Fotograferne kan ikke se, om køberen er en lokal malermester, et massemedie eller Microsoft.

Som Journalisten tidligere har skrevet, bruger Microsoft også stockbilleder til styresystemet Windows 10.

Windows 10 er installeret på 400 millioner computere – og billederne af byer, landskaber og dyr dukker automatisk op som pausebillede, når brugeren låser sin skærm. Her har fotograferne tjent mellem 50 kroner og 1.200 kroner.

Heller ikke disse fotografer kan se, hvem der køber deres billeder. Franske Benjamin Geniyes har solgt det samme billede af en norsk bro to gange.

Men Benjamin Geniyes kan ikke se, om Microsoft betalte 230 kroner, eller om de gav 568 kroner.

“Jeg har kun anonyme købere af billedet,” forklarer han.

Fotobureau: Prisen er ok

Journalisten i Sverige har spurgt Paul Friesen, director of partnership hos fotobureauet 500px, om det ikke ville være en fordel for fotograferne, at de kunne se, hvem der køber billederne. Dermed kunne fotograferne selv holde øje med, hvordan kunderne bruger stockbilledet.

De fleste fotografer sælger deres billeder royalty-free. Det betyder, at de tillader, at køberen kan bruge billedet, som de vil
Paul Friesen, fotobureauet 500px

”Absolut ikke. Mange af vores kunder sætter pris på deres anonymitet. Særligt, når de køber billeder til eksklusive kampagner. Det er ikke vores opgave at afsløre, hvem køberne er – medmindre de selv beder om det,” skriver 500px-chefen.

Paul Friesen vil heller ikke diskutere fotografernes honorar. Han mener ikke, at fotograferne burde have en bedre betaling. 

”Ikke nødvendigvis. De fleste fotografer sælger deres billeder royalty-free. Det betyder, at de tillader, at køberen kan bruge billedet, som de vil,” forklarer han.

Paul Friesen tilføjer, at 500px i særlige tilfælde forhandler et højere honorar til fotografen.

”500px har for eksempel sikret billedlicenser for flere tusinde kroner per foto, skriver Paul Friesen.

Det er dog langtfra tilfældet med de 500px-fotografer, Journalisten i Danmark, Norge og Sverige har talt med.

De har tjent mellem 225 kroner og 746 kroner på, at 500px solgte et billede til Microsoft.

Microsoft er ikke synderen

Danske Hans Kruse har affundet sig med, at priserne for salg af billeder falder.

”Jeg synes, livet er for kort til at kæmpe mod vindmøller. Dér, hvor vi er i dag, skyldes primært sociale medier og mobiltelefoner. Det har revet markedet tværs over,” forklarer han.

Hans Kruse beklager, at der ikke er flere penge i at sælge kvalitetsbilleder.

Jeg ser ikke Microsoft som en synder
Hans Kruse

”Men sådan er det. Hvis man ikke erkender det, lever man i fortiden. Jeg ser ikke Microsoft som en synder.”

Priserne er ifølge Hans Kruse faldet, fordi udbuddet af billeder vokser, forbrugerne er ofte ligeglade med kvaliteten – og så er medierne i krise.

Microsoft har jo ikke samme problemer med at tjene penge som medierne. Er det ikke fair, Microsoft betaler lidt mere for at bruge dit billede?

”Jeg kan ikke se relevansen i forhold til deres overskud. Det er jo ikke markedsføring af Microsoft, og de får heller ikke flere brugere på Bing, fordi mit billede ligger på forsiden,” siger Hans Kruse.

Hans hovedindtægt er ikke salg af billeder. Det er fotoworkshops for amatørfotografer.

”Salg af billeder er nedadgående, men interessen for workshops forsvinder ikke. Hvis hovedparten af indtægten kommer fra billedsalg, må man føle sig presset,” siger Hans Kruse.

Troede, fotograferne blev rige

Alastair Philip Wiper fra København har længe forestillet sig, at fotografer, der leverede billeder til Windows 10’s pauseskærm, tjente en masse penge.

”Men det gør de åbenbart ikke,” siger han.

Han mener, at billederne på Windows 10 har en enorm værdi for Microsoft. Det burde også afspejle prisen.

Hvis et af mine billeder skulle bruges på den måde, ville jeg kræve en pris, der svarer til en verdensomspændende reklamekampagne
Alastair Philip Wiper

”Hvis et af mine billeder skulle bruges på den måde, ville jeg kræve en pris, der svarer til en verdensomspændende reklamekampagne, det vil sige 100.000 kroner,” forklarer Alastair Philip Wiper.

Microsofts internationale pressekontor har ikke ønsket at svare på Journalistens henvendelse. Alle beløb er omregnet til danske kroner.

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital redaktionssekretær til avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 11.10

Digital videojournalist søges til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.10

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09