Christian Jensen: »Der kommer artige ting frem«

Informations læserne bliver direkte inddraget, når avisen i morgen starter en helt ny serie: "Vi Overvåger Overvågerne". Tanken er at kortlægge hele overvågnings-Danmark. På forhånd lover chefredaktør Christian Jensen opsigtsvækkende afsløringer.
28.03.2012 · 13:45

Informations læserne bliver direkte inddraget, når avisen i morgen starter en helt ny serie: "Vi Overvåger Overvågerne". Tanken er at kortlægge hele overvågnings-Danmark. På forhånd lover chefredaktør Christian Jensen opsigtsvækkende afsløringer.

Hvad der præcist kommer frem, vil Information ikke røbe endnu. Men projektet kommer angiveligt til at sætte dagsorden. Og det med en kortlægning, som ikke er set tidligere i Danmark.

»Der kommer artige ting frem,« lyder det fra Informations ansvarsh. chefredaktør, Christian Jensen, der sammen med avisens redaktionschef for digitale medier og debat, Nikolai Thyssen, har planlagt serien "Vi Overvåger Overvågerne", som går i luften i morgen.

»Det her er for mig journalistisk aktivisme i sine rene form. Vi taler om en vigtig samfundsmæssig udredning,« erklærer Christian Jensen. Og Nikolai Thyssen supplerer:

»Overvågningssamfundet har udviklet sig ved knopskydning. Ser du et kamera i gaden i dag, så ved du ikke, om det er politiets, eller om det er sat op af en privat person eller en virksomhed. Og det har vi nu sat os for at kortlægge.«

Information er derfor klar med en app til både iPhone og Android med titlen "kameraspotter", som alle danskere kan downloade og tage i brug.

Målet er at få befolkningen til at tage flest mulige fotos i deres lokalområde, oploade det til den fælles app, hvor billederne af landets overvågningskameraer så bliver geo-tagget og registreret.

På forhånd er der allerede tagget godt 230 kameraer, men det anslås, at der er flere hundredetusinder overvågningskameraer i Danmark, så der er fortsat lang lang vej. Og hidtil er der ikke lavet nogen offentlig oversigt over, hvor mange overvågningskameraer, der findes i Danmark. Og hvor.

Ved hjælp af GPS-positionering vil man med Informations "kameraspotter" kunne se, hvor mange kameraer der er spottet lige præcis i det område - eller på den plet - hvor man befinder sig. Altså så snart de er registreret. 

»Vi vil prøve at behandle det så systematisk som overhovedet muligt, så vi kan lave et kort over hele Danmark, hvor man så kan gå ned på gadeplan og se præcis, hvor der er hængt overvågningskameraer op,« siger Nikolai Thyssen.

Projektet tager udgangspunkt i en specialeafhandling fra RUC, som journalisterne Peter Andersen og Sebastian Gjerding står bag. Det er dem, der har udviklet det journalistiske webkoncept bag "Vi Overvåger Overvågerne", som efter lanceringen vil kunne følges på www.information.dk/overvaagning.

Et projekt, der i øvrigt som udgangspunkt har lagt vægt på brugerinddragelse og dataindsamling.

»Det her er open journalism. Og det betyder, at vi giver både almindelige borgere, interesseorganisationer, tænketanke, højskoler, Center for Overvågningsstudier og andre, som har kompetencer og indsigt, mulighed for at medvirke,« siger Christian Jensen.

Uanset hvilke historier dataindsamlingen bringer, så har Information dog allerede på forhånd forberedt en række artikler til serien, som i avisen kommer til at køre en måneds tid - men som på nettet får et langt længere liv. Og det er i denne serie, at der venter "artige ting".

»Det her er ikke kun en gimmick, men et meget væsentligt journalistisk ærinde, der går ud på at undersøge, hvem der overvåger os. Det er der rent faktisk ingen, der ved i dag,« siger Informations chefredaktør, der lover, at Information kommer med en uhyre kritisk gennemgang af den danske lovgivning på området, hvordan den udøves og kontrollen hermed.

Ved endnu en gang at gøre brug af crowdsourcing håber Christian Jensen, at Information for alvor kan gøre brugerinddragelse og dataindsamling til et af avisens varemærker.

»Det er et udtryk for, at hele det her informationsfelt og crowdsourcing tager vi virkelig til os og gør til vores journalistiske niche,« siger han.

Nikolai Thyssen supplerer, at det ikke handler om "at flashe, at avisen er smart og moderne".

»Det er en måde at at opnå nogle journalistiske resultater, som ellers ikke kan lade sig gøre. Og de journalister, der står bag - Peter Andersen og Sebastian Gjerding - er gode til at tænke aktivistisk og netværksagtigt. Derfor er det her et pissefedt projekt,« siger han.

Nikolai Thyssen bemærker, at projektet i øvrigt ikke er udtryk for typisk venstrefløjs-tænkning:

»Det er ikke et journalistisk projekt, der er præget af venstrefløjs-angst for overvågning. Der er altid en lille skare af mennesker, som er bekymret for overvågning. Men overvågning er altså ikke entydigt negativt.«

Overordnet håber Information tillige, at projektet vil få den betydning, at det kan engagere læserne på et helt ny måde, så de får en følelse af ejerskab til avisen og dens indhold.

»Vi vil være det medie, der ikke kun taler til læserne. Og hvor læserne ikke bare taler tilbage til os. Men som bringer læserne sammen på kryds og tværs. Og dermed også bringer deres viden, holdninger og indsigt i spil,« siger Christian Jensen.

Begrebet open Journalism er i øvrigt ved at blive en de største trends i moderne journalistik i udlandet, hvor blandt andre The Guardian går foran med brugerinddragelse. Og med stor effekt.

For nylig erklærede The Guardian ligefrem, at open journalism er den eneste vej frem: »Open journalism is the only way forward,« hed det blandt andet i en større artikel i GigaOM. Og the Guardian havde en helt særlig kampagne om emnet i forrige weekend: The Guardian Open Weekend, hvor også den danske kulturminister - Uffe Elbæk - deltog.

Dagbladet Informations nye kampagne - "Vi Overvåger Overvågerne " - går i luften i morgen, hvor avisen samtidig springer ud med nyt look.

Kommentar

Seneste nyheder

10.12.2016 · 11:31

"Jeg synes det er godt, at medarbejderne beder om en forklaring"

Andreas Marckmann Andreassen
09.12.2016 · 13:48

Christian Jensen bakker op - medarbejderne skal have svar

Andreas Marckmann Andreassen
09.12.2016 · 13:19

Mistrati i spidsen for produktionsselskab

Jakob Albrecht
09.12.2016 · 12:49

Advarer mod lokationslogning

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Socialmedie-journalist til HK/Privat

HK Privat
Ansøgningsfrist: 20.12

Chefredaktør til Ugeskrift for Læger

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 03.01

PROMOTION PRODUCER TIL TV 2 MARKETING

TV 2
Ansøgningsfrist: 19.12

To chefer til DR Livsstil i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 04.01

Erfaren reporter til TV 2 | ØSTJYLLAND

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 15.12

Journalist til folkekirken.dk

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 02.01

Social Media Manager

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 02.01

Dedikeret taleskriver til Sundheds- og Ældreministeriet

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 02.01

COPENHAGEN TV FESTIVAL SØGER REDAKTØR

Producentforeningen
Ansøgningsfrist: 19.12

DIGITAL PRODUCER

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

TV-JOURNALISTER/VÆRT

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

Social- og sundhedsreporter til Fagbladet FOA

FOA
Ansøgningsfrist: 04.01

Pressechef til Børne- og Socialministeriet

Børne- og Socialministeriet
Ansøgningsfrist: 16.12

Journalist til Avisen.dk/Ugebrevet A4

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.12

Redaktør for sociale medier på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.12

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 15.12

Digital Community Manager og Digital Community Manager Assistent

MakeItBee Production
Ansøgningsfrist: 12.12

Visuel teamleder til dr.dk

DR
Ansøgningsfrist: 16.12

Journalist

CBS - Copenhagen Business School
Ansøgningsfrist: 13.12