25. oktober 2014

Christian Jensen: »Der kommer artige ting frem«

Informations læserne bliver direkte inddraget, når avisen i morgen starter en helt ny serie: "Vi Overvåger Overvågerne". Tanken er at kortlægge hele overvågnings-Danmark. På forhånd lover chefredaktør Christian Jensen opsigtsvækkende afsløringer.
28/03/2012 | 13:45

Af: Jens Jørgen Madsen

Informations læserne bliver direkte inddraget, når avisen i morgen starter en helt ny serie: "Vi Overvåger Overvågerne". Tanken er at kortlægge hele overvågnings-Danmark. På forhånd lover chefredaktør Christian Jensen opsigtsvækkende afsløringer.

Hvad der præcist kommer frem, vil Information ikke røbe endnu. Men projektet kommer angiveligt til at sætte dagsorden. Og det med en kortlægning, som ikke er set tidligere i Danmark.

»Der kommer artige ting frem,« lyder det fra Informations ansvarsh. chefredaktør, Christian Jensen, der sammen med avisens redaktionschef for digitale medier og debat, Nikolai Thyssen, har planlagt serien "Vi Overvåger Overvågerne", som går i luften i morgen.

»Det her er for mig journalistisk aktivisme i sine rene form. Vi taler om en vigtig samfundsmæssig udredning,« erklærer Christian Jensen. Og Nikolai Thyssen supplerer:

»Overvågningssamfundet har udviklet sig ved knopskydning. Ser du et kamera i gaden i dag, så ved du ikke, om det er politiets, eller om det er sat op af en privat person eller en virksomhed. Og det har vi nu sat os for at kortlægge.«

Information er derfor klar med en app til både iPhone og Android med titlen "kameraspotter", som alle danskere kan downloade og tage i brug.

Målet er at få befolkningen til at tage flest mulige fotos i deres lokalområde, oploade det til den fælles app, hvor billederne af landets overvågningskameraer så bliver geo-tagget og registreret.

På forhånd er der allerede tagget godt 230 kameraer, men det anslås, at der er flere hundredetusinder overvågningskameraer i Danmark, så der er fortsat lang lang vej. Og hidtil er der ikke lavet nogen offentlig oversigt over, hvor mange overvågningskameraer, der findes i Danmark. Og hvor.

Ved hjælp af GPS-positionering vil man med Informations "kameraspotter" kunne se, hvor mange kameraer der er spottet lige præcis i det område - eller på den plet - hvor man befinder sig. Altså så snart de er registreret. 

»Vi vil prøve at behandle det så systematisk som overhovedet muligt, så vi kan lave et kort over hele Danmark, hvor man så kan gå ned på gadeplan og se præcis, hvor der er hængt overvågningskameraer op,« siger Nikolai Thyssen.

Projektet tager udgangspunkt i en specialeafhandling fra RUC, som journalisterne Peter Andersen og Sebastian Gjerding står bag. Det er dem, der har udviklet det journalistiske webkoncept bag "Vi Overvåger Overvågerne", som efter lanceringen vil kunne følges på www.information.dk/overvaagning.

Et projekt, der i øvrigt som udgangspunkt har lagt vægt på brugerinddragelse og dataindsamling.

»Det her er open journalism. Og det betyder, at vi giver både almindelige borgere, interesseorganisationer, tænketanke, højskoler, Center for Overvågningsstudier og andre, som har kompetencer og indsigt, mulighed for at medvirke,« siger Christian Jensen.

Uanset hvilke historier dataindsamlingen bringer, så har Information dog allerede på forhånd forberedt en række artikler til serien, som i avisen kommer til at køre en måneds tid - men som på nettet får et langt længere liv. Og det er i denne serie, at der venter "artige ting".

»Det her er ikke kun en gimmick, men et meget væsentligt journalistisk ærinde, der går ud på at undersøge, hvem der overvåger os. Det er der rent faktisk ingen, der ved i dag,« siger Informations chefredaktør, der lover, at Information kommer med en uhyre kritisk gennemgang af den danske lovgivning på området, hvordan den udøves og kontrollen hermed.

Ved endnu en gang at gøre brug af crowdsourcing håber Christian Jensen, at Information for alvor kan gøre brugerinddragelse og dataindsamling til et af avisens varemærker.

»Det er et udtryk for, at hele det her informationsfelt og crowdsourcing tager vi virkelig til os og gør til vores journalistiske niche,« siger han.

Nikolai Thyssen supplerer, at det ikke handler om "at flashe, at avisen er smart og moderne".

»Det er en måde at at opnå nogle journalistiske resultater, som ellers ikke kan lade sig gøre. Og de journalister, der står bag - Peter Andersen og Sebastian Gjerding - er gode til at tænke aktivistisk og netværksagtigt. Derfor er det her et pissefedt projekt,« siger han.

Nikolai Thyssen bemærker, at projektet i øvrigt ikke er udtryk for typisk venstrefløjs-tænkning:

»Det er ikke et journalistisk projekt, der er præget af venstrefløjs-angst for overvågning. Der er altid en lille skare af mennesker, som er bekymret for overvågning. Men overvågning er altså ikke entydigt negativt.«

Overordnet håber Information tillige, at projektet vil få den betydning, at det kan engagere læserne på et helt ny måde, så de får en følelse af ejerskab til avisen og dens indhold.

»Vi vil være det medie, der ikke kun taler til læserne. Og hvor læserne ikke bare taler tilbage til os. Men som bringer læserne sammen på kryds og tværs. Og dermed også bringer deres viden, holdninger og indsigt i spil,« siger Christian Jensen.

Begrebet open Journalism er i øvrigt ved at blive en de største trends i moderne journalistik i udlandet, hvor blandt andre The Guardian går foran med brugerinddragelse. Og med stor effekt.

For nylig erklærede The Guardian ligefrem, at open journalism er den eneste vej frem: »Open journalism is the only way forward,« hed det blandt andet i en større artikel i GigaOM. Og the Guardian havde en helt særlig kampagne om emnet i forrige weekend: The Guardian Open Weekend, hvor også den danske kulturminister - Uffe Elbæk - deltog.

Dagbladet Informations nye kampagne - "Vi Overvåger Overvågerne " - går i luften i morgen, hvor avisen samtidig springer ud med nyt look.

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

VELUX Group Media Relations Manager

VELUX A/S
Ansøgningsfrist: 14/11/2014

Erfaren pressechef til Industriens Pension

Industriens Pension
Ansøgningsfrist: 06/11/2014

Berlingske Media søger// Redaktionssekretær med sans for debat (vikar)

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26/10/2014

Journalist til Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening
Ansøgningsfrist: 31/10/2014

Kommunikationschef med skarp pen og strategisk blik

Dansk Skuespillerforbund
Ansøgningsfrist: 28/10/2014

Byggeriets nye lufthammer til Licitationen

Licitationen – Byggeriets Dagblad
Ansøgningsfrist: 03/11/2014

Redaktør til Magisterbladet

DM – Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 03/11/2014

 

Nyt fra Kommunikationen.dk