Champagnegaloperende vanvid

”Historien om Jysk Fynske Mediers nedtur med sparerunde på sparerunde er historien om de store løfter og forhåbninger, der brast og faldt til den fynsk-jyske muld med et hult drøn,” skriver Øjvind Hesselager
09.11.2017 · 07:39
Øjvind Hesselagers billede
Øjvind Hesselager
Ansvarshavende redaktør
Journalisten

Historien om Jysk Fynske Mediers nedtur med sparerunde på sparerunde er historien om de store løfter og forhåbninger, der brast og faldt til den fynsk-jyske muld med et hult drøn.

Det blev først kaldt en ”festdag” for journalistikken fra ledelsen. I dag lyder det, at der skal en stor omstilling til, ellers er koncernen direkte ”fucked”!

Kort sagt: Et signalvirvar af her-går-det-godt / dig-kan-vi-heller-ikke-bruge-længere!

Selvfølgelig er fusionen en manøvre, der kræver meget af ledelsen, men vi kommer ikke uden om, at der – igen – er tale om et forløb på danske aviser, hvor medarbejdere efterlades desillusionerede efter en proces, hvor ledelsen igen lovede og ville mere, end den kunne. Man kan også skrive, at cheferne enten ikke har forstået opgaven eller bluffede, da de sagde, at den kunne de godt løse.

Fusionen mellem aviserne blev for tre år siden lanceret som den store champagnepropspringende åbenbaring, hvilket efterlod indtrykket af en organisation, der måske ligefrem skulle opruste. I dag har koncernen et underskud hinsides de 100 millioner kroner. Kun 3 procent af indtjeningen er digital. Og det synes, som om der nærmest har været mere travlt på chefgangene med at fordele magten end med at forklare medarbejderne, hvordan man kommer ud af krisen.

Rokaderne er så voldsomme, at flere ansatte ikke uden videre kan svare på, hvem der er leder i et andet hjørne af organisationen – for tiden. Og hvis de ansatte selv havde haft et sted at gå hen, så var flere af dem for længst smuttet.

Når krisen så står klart for alle, også øverst oppe, er det ikke supersmart ledelse at sige, at det hele går ad helvede til – men kan du selv gøre det bedre?! Så har man overflødiggjort sig selv.

En fusion er ikke løsningen på noget som helst i sig selv. Den skaber i udgangspunktet derimod nye problemer, som skal håndteres, før man eventuelt kan høste.

Problemets kerne er, at mange nutidige avischefer, der skal løse aktuelle medieudfordringer, bruger værktøjer, der virkede, dengang de selv stod i lære. Lav et tillæg – videreudnyt stoffet!

Lige meget hvor mange papiraviser man bundter sammen, får man ikke indtjening online.

Cheferne er som sådan ikke inkompetente. Langtfra. De har bare for mange af de forkerte kompetencer og for få af de rigtige.

Erkend det og start forfra. 

 

Øjvind Hesselager

Ansv. redaktør. Tidligere freelancejournalist og tilrettelægger af dokumentar-tv. Uddannet Cand.comm.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11