2. august 2015

Cavlingvindernes råd: Vis at du gerne vil modtage tip

Graverjournalisterne bag Berlingske Tidendes Cavling-vinder, "Forbrydelsen", har taget webjournalistik til sig. Nettet er fremragende til at generere tip. Men man skal signalere meget tydeligt, at man gerne hører fra læserne, siger de.
28/01/2009 | 08:44

Graverjournalisterne bag Berlingske Tidendes Cavling-vinder, "Forbrydelsen", har taget webjournalistik til sig. Nettet er fremragende til at generere tip. Men man skal signalere meget tydeligt, at man gerne hører fra læserne, siger de.

"Det kan simpelthen ikke gøres tydeligt nok på websitet, at folk kan levere tip, og at vi nok skal håndtere dem seriøst."
Sådan forklarede journalist og Cavling-vinder fra Berlingske.dk Jesper Woldenhof, da han sammen med Morten Crone og Morten Frich besøgte UPDATE i København i går.
Sammen med billedjournalist Erik Refner vandt gruppen Cavlingprisen - blandt andet fordi de inddrog borgerne i researchen til "Forbrydelsen". Metoden gav pote, fordi det var tydeligt for læserne, at gruppen efterlyste henvendelser - og de blev behandlet seriøst, skriver UPDATEs nyhedssite om web 2.0.

De to skrivende graverjournalister Morten Crone og Morten Frich forklarede, at de ikke kunne forestille sig at arbejde videre uden nettet som en central platform.
"Om jeg kunne finde på at lave projekter i fremtiden, som ikke er tværmedielle???... Aldrig!!! Hey, på dage, hvor jeg ikke laver noget eller har fri, har jeg 1000 læsere. Hvor tydeligt kan jeg sige det," sagde Morten Crone.
Og der er stadig mange uafprøvede muligheder digitalt, fastslog han ifølge Journalist 2.0:
"Det næste oplagte skridt er jo at undersøge, hvad vi kan med mobiltelefonen. Kan borgerne også være med i det?" spurgte Morten Crone.

Kommentar

Seneste nyheder

31/07/2015 | 16:22
Kerstin Bruun-Hansen
31/07/2015 | 11:40
Andreas Marckmann Andreassen
31/07/2015 | 09:33
Kerstin Bruun-Hansen
30/07/2015 | 16:30
Kerstin Bruun-Hansen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Folketidende søger journalist til Guldborgsundredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 17/08/2015

Strategisk pressekonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19/08/2015

Kompromisløs nyhedsjæger til online og sociale medier

Politikens Lokalaviser
Ansøgningsfrist: 15/08/2015

JydskeVestkysten søger dygtig frontend designer til jv.dk

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 10/08/2015

JydskeVestkysten søger skarp social media journalist

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 10/08/2015

Journalist til Radioavisen

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 04/08/2015

Malerforbundet søger journalist til medlemskommunikation og pressearbejde

Malerforbundet i Danmark
Ansøgningsfrist: 07/08/2015

Skatteministeriet søger ny pressechef

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 13/08/2015

Kommunalreporter

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 14/08/2015

TV SYD søger ledende nyhedsredaktør

TV SYD
Ansøgningsfrist: 15/08/2015

TV 2/Fyn søger reporter til politisk redaktion

TV2/FYN
Ansøgningsfrist: 20/08/2015

Lokalredaktør til Middelfart

Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 10/08/2015

Talstærk journalist til Agenda

Dansk Arbejdsgiverforening
Ansøgningsfrist: 17/08/2015