Cavlingvindernes råd: Vis at du gerne vil modtage tip

Graverjournalisterne bag Berlingske Tidendes Cavling-vinder, "Forbrydelsen", har taget webjournalistik til sig. Nettet er fremragende til at generere tip. Men man skal signalere meget tydeligt, at man gerne hører fra læserne, siger de.
28.01.2009 · 08:44

Graverjournalisterne bag Berlingske Tidendes Cavling-vinder, "Forbrydelsen", har taget webjournalistik til sig. Nettet er fremragende til at generere tip. Men man skal signalere meget tydeligt, at man gerne hører fra læserne, siger de.

"Det kan simpelthen ikke gøres tydeligt nok på websitet, at folk kan levere tip, og at vi nok skal håndtere dem seriøst."
Sådan forklarede journalist og Cavling-vinder fra Berlingske.dk Jesper Woldenhof, da han sammen med Morten Crone og Morten Frich besøgte UPDATE i København i går.
Sammen med billedjournalist Erik Refner vandt gruppen Cavlingprisen - blandt andet fordi de inddrog borgerne i researchen til "Forbrydelsen". Metoden gav pote, fordi det var tydeligt for læserne, at gruppen efterlyste henvendelser - og de blev behandlet seriøst, skriver UPDATEs nyhedssite om web 2.0.

De to skrivende graverjournalister Morten Crone og Morten Frich forklarede, at de ikke kunne forestille sig at arbejde videre uden nettet som en central platform.
"Om jeg kunne finde på at lave projekter i fremtiden, som ikke er tværmedielle???... Aldrig!!! Hey, på dage, hvor jeg ikke laver noget eller har fri, har jeg 1000 læsere. Hvor tydeligt kan jeg sige det," sagde Morten Crone.
Og der er stadig mange uafprøvede muligheder digitalt, fastslog han ifølge Journalist 2.0:
"Det næste oplagte skridt er jo at undersøge, hvad vi kan med mobiltelefonen. Kan borgerne også være med i det?" spurgte Morten Crone.

Kommentar

Seneste nyheder

12.02.2016 · 13:22

The Independent lukker på print

Andreas Marckmann Andreassen
12.02.2016 · 11:13

Ny app sender dig nyheder på sms med smileys og emojis

Kerstin Bruun-Hansen
12.02.2016 · 09:06

Politiken-journalist nægtet indrejse i Tyrkiet

Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Pressechef til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 02.03

STRATEGISK PLANCHEF TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 06.03

TV-PRODUCERE TIL TV 2 BUSINESS

TV 2
Ansøgningsfrist: 22.02

Berlingske søger social medieredaktør

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 07.03

Kommunikationschef til Danske Regioner

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 26.02

LO søger kommunikationskonsulent

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 18.02

Tre medarbejdere til Flensborg Avis TV - En tv/online-chef (m/k)

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 29.02

Informationsmedarbejder i informationskontoret Tusagassiivik

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 26.02

Bliv fellow i journalistik om børn og unge

TrygFonden
Ansøgningsfrist: 09.03

Pressekonsulent til Herlev og Gentofte Hospital

Herlev og Gentofte Hospital
Ansøgningsfrist: 17.02

DIGITAL REPORTER TIL TV 2 SPORTCENTER

TV 2
Ansøgningsfrist: 20.02

Ambitiøs kommunikationskonsulent til Anti Doping Danmark

Anti Doping Danmark
Ansøgningsfrist: 19.02

Videojournalist og historiefortæller

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 21.02