BT og Metroxpress indgår samarbejde

BT og Metroxpress indgår et samarbejde - BTMX - og medarbejderne skal fremover sidde sammen. Det orienteres medarbejderne på de to aviser om nu, fortæller flere til Journalisten. Chefredaktør på Metroxpress: »Ingen kommentarer«. Direktør: "Vi slår kræfterne sammen, fordi det simpelthen giver god mening"
  • Simon Fals/Polfoto
11.11.2016 · 10:02

Metroxpress og BT indgår et samarbejde. Begge aviser fortsætter med at udkomme, som de plejer, men Metroxpress flytter ind hos BT. Samarbejdet skal ske i et nyt selskab - BTMX - under Berlingske Media.

Det har medarbejderne på de to aviser netop fået at vide, erfarer Journalisten.

Chefredaktør på Metroxpress Jonas Kuld Rathje ønskede ikke at udtale sig til denne artikel. Ingen andre i ledelsen er vendt tilbage på Journalistens henvendelser. Men Metroxpress har - efter denne artikel blev publiceret - bragt en nyhed, hvor ledelsen udtaler sig. Her siger direktør i Berlingske Media, Mette Maix:

"Vi slår kræfterne sammen, fordi det simpelthen giver god mening - for læsere, for annoncører og som forretning. Sammen har de to titler en enorm rækkevidde med over 600.000 daglige avislæsere og digitalt er de i kontakt med over 2,5 millioner danskere hver måned. Den rækkevidde forventer vi at øge yderligere. Begge titler skaber indhold af høj kvalitet og vores tilgang til læsere og annoncører er unik i markedet."

Berlingske Media ejer det meste

BTMX bliver et delt ejerskab, hvor Berlingske Media har 70 procent og Metroxpress 30 procent, skriver mx.dk. Direktør bliver Thomas Raun, som i dag er adm. direktør på MX. Han indtræder også i ledelsesgruppen i Berlingske Media. Berlingskes chefredaktør Jens Grund konstitueres som ansv. chefredaktør, og han skal sammen med Jonas Kuld Rathje udgøre den redaktionelle ledelse.

"Vores vision er at skabe det bedste indhold til vores brugere, læsere og abonnenter. Vores betalende kunder er vilde med alt det ekstra, et betalt medie kan levere, og gratismedier har en stor fleksibilitet som en del af deres DNA og kan bevæge sig hurtigt og tilpasse sig, når nye trends viser sig i markedet. Vores mål er at vise, hvordan kombinationen af de to medietyper kan skabe et vinderkoncept," siger Thomas Raun i en pressemeddelelse.

Mx.dk kalder Jonas Kuld Rathje "tidligere chefredaktør for MX", men det står ikke klart, hvad hans nye titel bliver. Det fremgår ikke, hvad der sker med den anden chefredaktør Simon Stilling.

Til gengæld er BT's to chefredaktører - Olav Skaaning Andersen og Karl Erik Stougaard - blevet fyret. Det samme gælder ifølge en pressemeddelelse "flere ledere på MX".

"Jeg vil gerne takke de ledere, som forlader de to medier. De har arbejdet hårdt og med stor passion for at skabe nogle af branchens stærkeste mediebrands. Når en konsolidering som denne sker, er det desværre uundgåeligt, at gode kolleger bliver nødt til at forlade virksomheden. Jeg vil gerne takke dem for den store arbejdsindsats, de har leveret for BT og Metroxpress," siger Mette Maix i meddelelsen.

Metroxpress har siden 2012 været ejet af schweiziske Tamedia. Tidligere på året skrev finans.dk, at Tamedia var i dialog med flere danske mediehuse om et samarbejde, og at en af mulighederne var BT.

Stort internationalt mediehus

De Persgroep kom ind på det danske mediemarked i 2014, da mediehuset overtog Berlingske Media.

Da De Persgroep overtog Berlingske Media, varslede ledelsen i Journalisten, at det ville foregå med ydmyghed. Dengang advarede medarbejdere i Belgien og Holland dog om, at koncernen plejer at gennemføre sparerunder på de medier, de overtager.

Sådan gik det også i Berlingske Media. I forsommeren 2015 nedlagde Berlingske omkring 20 stillinger og gennemførte en større rokade, dog uden fyringer. I slutningen af 2015 gennemførtes endnu en sparerunde, som ifølge daværende tillidsmand Uffe Gardel var den voldsomste, han har oplevet. Her skulle nedlægges 40 redaktionelle stillinger. Sparerunden, som han mente var et tillidsbrud mellem ham og avisledelsen, førte til Uffe Gardels afgang fra Berlingske.

Opdateres

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01