Breaking news fra blindtarmen

Journalister har ét stort handicap, når det gælder arbejdet med intern kommunikation. Well, vi har nok flere, men jeg blev mindet om én at dem, da jeg blev kaldt op på direktionsgangen for et par måneder siden
12.03.2014 · 10:53
Dennis Christiansens billede
Dennis Christiansen
Redaktør, medarbejderbladet SCOPE
COWI

Jeg arbejder med intern kommunikation i en stor dansk rådgivningsvirksomhed. 50 procent af min tid går med at være redaktør for medarbejderbladet, den anden halvdel går med at udvikle interne kommunikationskoncepter og -løsninger – og det var i min egenskab af in-house kommunikationsgøgler, at jeg nu blev kaldt op til pingerne.

De skulle have hjælp i forbindelse med et seminar for det øverste ledelseslag. De strategiske tanker bag seminaret var tænkt, programmet var lagt, og nu: ”Nu mangler vi indpakningen,” sagde de til mig: ”Det skal se lækkert ud.”

Jeg ville lyve, hvis jeg ikke indrømmede, at det gav et lille stik i hjertet – og at jeg tænkte: ”Indpakningen. Er det alt, jeg er for jer? En kommunikativ makeup-artist? En budskabsindpakkende kasse-assistent?”

Jeg sagde selvfølgelig ikke noget. 1) Fordi jeg ikke er idiot, og 2) fordi svaret er ja. Jeg er en kommunikativ makeup-artist, en budskabsindpakkende kasseassistent. Ligesom de fleste andre, der arbejder med intern kommunikation.

Ikke at det er det, vi forsøger at bilde os selv ind, når vi taler shop med vores kolleger. Før jeg kom til COWI, var jeg redaktør for DJ’s hedengangne kommunikationsmagasin, Magasin K. Jeg ved fra dengang, at vi kommunikatører er overbevist om, at det, vi laver, er vigtigt – eller at vi i hvert fald bruger meget tid på at overbevise os om, at det, vi laver, er vigtigt.

Men i virkeligheden bor vi i firmaets blindtarm. The bottom line er, at der er en bottom line, og det er den, universet (eller i hvert fald firmaet) roterer omkring. Vi kommunikatører er en stabsfunktion, og vi er langt fra den vigtigste. Hvis Finans kager i den, koster det direkte på bundlinjen. Hvis Jura kager i den, koster det et sagsanlæg, der koster direkte på bundlinjen. Hvis den interne kommunikatør kager i den, skaber det oftest blot en mild til middelsvær irritation i stil med den, man mærker, når piccolinen har glemt at stille kaffen frem.

Som intern kommunikatør er du umiddelbart ikke så vigtig. Du står ikke på scenen. Du instruerer heller ikke. Faktisk er det sjældent, du får lov at skrive med på manuskriptet. Du er ham i sort tøj, der stiller stole ind.

Og så er vi henne ved det store journalistiske handicap: For de færreste journalister gør sig pissegodt som stagehands. Vi er vant til at se vores navn på tryk. Vi er vant til udkomme. De fleste er af os er afhængige af det.

Men for at blive gode til intern kommunikation, skal vi lægge alle primadonnanykker til side, parkere en del af vores journalistiske selvforståelse og komme i gang med arbejdet. Vi skal servicere firmaet. Vi skal smøre det interne maskineri – hvilket, bilder jeg mig ind, i sidste ende kan ses på bundlinjen (det må firmaet for øvrigt også tro på, ellers ville jeg ikke have et job).

Engang imellem får vi lov at tænke store strategiske tanker, men 90 % af tiden pakker vi budskaber pænt ind, og det kræver alle vores faglige kompetencer at løse den opgave ordentligt.

Måske taler jeg bare for mig selv. Men jeg blev i hvert fald først rigtig god til mit arbejde med intern kommunikation i det øjeblik, jeg tøjlede min trang til at udkomme. Eller rettere, i det øjeblik jeg accepterede, at behovet skulle tilfredsstilles andetsteds. For eksempel som blogger på journalisten.dk.

 

Seneste nyheder

23.06.2017 · 08:38

"Viden og videnskab er trængt i medierne"

Andreas Marckmann Andreassen
22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06