Bloggere taber sag mod Huffington Post

Ni tusind bloggere, der har skrevet gratis til Huffington Post, får ikke del i de hundereder af millioner, som sitet blev solgt for sidste år.
02.04.2012 · 11:37

Ni tusind bloggere, der har skrevet gratis til Huffington Post, får ikke del i de hundereder af millioner, som sitet blev solgt for sidste år.

Hvis man først har sagt ja til at levere gratis indhold, ændrer det sig ikke, selvom dem, man har skrevet gratis for, tjener styrtende med penge.

Det amerikanske site Huffington Post, der hovedsageligt består af blogs, har vundet en retssag om spørgsmålet mod ni tusind bloggere, der har skrevet for dem. Det skriver journalism.co.uk

Huffington Post er blevet udråbt som en af de store journalistiske succeser på nettet, og blev sidste år solgt til AOL for 315 millioner dollar. En central del af forretningsmodellen bag Huffington Post er dog, at de får leveret størstedelen af deres indhold gratis fra frivillige bloggere. Ni tusind af de bloggere krævede at få en tredjedel af løbssummen - 105 millioner dollar.

Men det har de ikke ret til, ifølge en amerikansk distriktsdomstol i New York.

»Sagsøgerne tilbød en service, og den tiltalte tilbød eksponering til gengæld. Transaktionen fandt sted præcis som den annonceret, og den tiltalte fulgte sin del af aftalen til punkt og prikke,« sagde dommer John Koeltl i kendelsen.

Kommentar

Seneste nyheder

23.01.2017 · 11:53

Jeres løn blev (lidt) højere i 2016

Andreas Marckmann Andreassen
23.01.2017 · 09:12

"For det første er det ulovligt – for det andet er det moralsk angribeligt"

Anonymous (ikke efterprøvet)
20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationsspecialist med politisk flair

Foreningen af Speciallæger
Ansøgningsfrist: 20.02

CHEFREDAKTØR TIL WOMAN

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01