Billet til fremtiden – hvem vil med?

"I taler alle sammen om det. Den visuelle journalistik. De nye medieplatforme. Web-tv. Så gør dog noget ved det! Her er jobannoncen. Lige til at rykke ind. De første får de bedste. Værsgo," skriver fotojournalist Joachim Adrian
15.11.2016 · 10:50
Joachim Adrians billede
Joachim Adrian
Fotojournalist

XX-media søger fotojournalist til nyoprettet visuel graverstilling. Mediemarkedet ændrer sig markant i disse år. For at kunne følge med må de gamle mediehuse ændre sig. De faste roller er under opbrud. Gamle vaner bremser udviklingen. Det tager vi konsekvensen af på XX-media og opretter nu en visuel journalistisk stilling i vores gravergruppe.

Vores klassiske graverjournalister ville ikke kunne levere selvstændige, nytænkende og dybdegående historier, hvis de samtidig skulle løse to-fire ad hoc opgaver om dagen for diverse redaktører. Den koncentrerede kreative proces kræver prioritering, fordybelse og selvstændighed. Vi opretter derfor en fotojournaliststilling med samme ambitiøse arbejdsvilkår, som vi giver enhver højt profileret journalist.

Om jobbet:

Du idéudvikler, researcher og undersøger selv dine historier i tæt samarbejde med den øvrige gravergruppe.

Du deltager på relevante redaktionsmøder og mediets øvrige langsigtede planlægningsmøder.

Du planlægger og organiserer selv din indsamling af dine historier.

Du udtænker og versionerer historierne til mediets mange medieplatforme. Historierne skal derfor fortælles i et miks af ord, lyd, foto og levende billeder.

Du er ikke en del af fotoafdelingens vagtplan til løsning af øvrige opgaver, men du har sans for selv at kaste dig over historier, der er på den store dagsorden.

Om dig:

Du er uddannet fotojournalist og mestrer derfor alle visuelle og verbale fortælleformer.

Du arbejder idérigt og selvstændigt.

Du har en god journalistisk sans.

Du har en naturlig interesse i at udvikle, afprøve og sprænge rammerne for gængse fortælleformer på forskellige medieplatforme.

 

Sådan! Så sejler skibet mod fremtiden. Vi lever i en medietidsalder, hvor forbruget er eksploderet. Det er den visuelle fortælling, der buldrer frem på nye medieplatforme. Og deles. Billeder, levende eller ej, passer til vores på en gang flygtige, men også enorme sult efter historier. Personlige fortællinger. Noget, der rører os. Øjenvidneberetningen. Men det skal råbe højt og ramme os andre steder end kun på intellektet for at blive set. Den lange non-visuelle journalistiske tekst er presset, når man fiser af sted på cyklen. Vi skal overrumples og rammes i maven.

Den slags kvalitet kommer ikke ud af det blå. Det kræver prioritering. Fotojournalist Lars Berthelsen skrev på bagsiden af Journalisten, at fotograferne ligger, som de har redt, fordi de ikke har grebet chancen til selv at omdefinere deres rolle. Men det er skrevet uden indblik i en pressefotografs arbejdsdag. Det er cheferne, der reder sengene. De faste fotografer har travlt med at passe deres job! For hør her: Det er ikke blevet nemmere at lave kvalitetsfotografi, bare fordi der er kommet nye medieplatforme. Det er cheferne, der skal turde definere nye seriøse arbejdsrutiner og roller på redaktionen. Skal man lave noget nyt, skal man lave mindre af det gamle. Det er et organisatorisk valg!

Hvis du som fastansat fotograf skal lave et kreativt billede af tandpasta som cover til forbrugssektionen, samtidig med at du mentalt gør dig klar til et stort kulturportræt, og du i øvrigt ikke helt ved, om du skal ud og overtale en psykisk syg til at stille op til foto, og telefonen skal du for fa’en huske at tjekke, for hvis der er en bombetrussel på hovedbanen, skal du smide alt, hvad du har i hænderne og lave noget hurtigt live-video ... Hvis du kan det, er du såmænd allerede en ret dygtig, beredt pressefotograf. Der leverer god fotografi og video til mediets historier. Men i det arbejdsmiljø bliver der altså ikke opfundet nogen nye dybe tallerkner. Jeg siger det bare. For jeg har selv prøvet det. Det er enten eller! Man kan ikke bare sige tænd for koncentrationen og fordybelsen til store projekter, når der opstår et tilfældigt hul på en halv time. Ambitionsniveauet er simpelthen nødt til at være højere end det.

Jeg tror ikke på, at det er de små discount tv-avis-indslag på nettet, der skal redde jer. Web-tv er jomfrueligt og udefineret. Ansæt i stedet nogle af de visuelle talenter derude. Frigør dem fra den gamle rolle som journalisternes stikirenddrenge. Giv dem ro og mulighed for at skabe visuel journalistik på deres egne historiers præmisser. Giv dem ansvar og tillid som en graverjournalist. Så skal I se passionen, kærligheden og hjerteblodet flyde. Og så bliver det såmænd nok også lidt lettere at tjene penge på nettet.

 

Joachim Adrian

Fotojournalist

Kommentar

15/11/2016 - 14:48

Angelina Owino

Sådan! Godt skrevet Joachim.

22/11/2016 - 21:37

Nicolai Brix

Jeg elsker debat om faget og fremtiden.

Jeg ville ønske et jobopslag som det du skriver bliver realitet. Jeg tror desværre ikke det vil blive en realitet... er jeg sort seer? tja måske. Men ikke sortseer for mit fag.. fordi jeg mener som du at pf'erne derude er mega kvalificerede til disse job, faktisk måske de mest kvalificerede fordi de (vi) behersker så mange ting...
Jeg derimod at løbet er kørt for branchen... som vi kender den. Jeg tror ikke på at der nogenside vil komme flere fotografer i fast job. Fremtiden vil være en freelance verden. En verden som slet ikke ligner den vi er vant til. Derfor må vi se os om efter andre platforme, andre økonomier, andre måde at samarbejde. Har jeg løsningen? Nej, men jeg arbejder selv hver dag for at gøre tingene anderledes og få økonomi på en anden måde, men samtidig prøve at fortælle de historier jeg har på hjerte.. Jeg er holdt op med at tro på et fast job i fremtiden... Men lad os få debatten.. lad os diskutere.. lad os arbejde sammen

Seneste nyheder

24.05.2017 · 15:35

Ekspert: Elektronista bryder fortsat loven

Andreas Marckmann Andreassen
24.05.2017 · 15:18

Pressenævnet kritiserer Point of View International

Jakob Albrecht
24.05.2017 · 13:40

Millionunderskud i Zetland

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Digital projektleder med flair for UX til DGI

DGI
Ansøgningsfrist: 12.06

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger to undervisere til journalistuddannelsen

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Ansøgningsfrist: 05.06

Finans søger en ... erhvervsreporter

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.06

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 02.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06

Kommunikationsansvarlig leder til Koncern Kvalitet

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 09.06

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalister

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 11.06

ER DU TV 2 FIKTIONS NYE EXECUTIVE PRODUCER?

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.06

Presserådgiver i SF

SF
Ansøgningsfrist: 01.06

3 x nyhedsjournalist 

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 26.05

Søger stærk kommunikatør

Danske Gymnasier
Ansøgningsfrist: 15.06

Kan du finde nye veje til kollektive aftaler for DJ’s medlemmer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 14.06

BUPL Sydjylland søger kommunikationsmedarbejder til barselsvikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.06

Illustreret Videnskab søger multimediegrafiker med videnskab i generne

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 12.06

Social Media Manager (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 05.06

Digital indholdsredaktør (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 28.05

Redaktionschef til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 29.05