Berlingske vil have ikke-betalere ud af netdebatten

Udelukkelse af ikke-abonnenter skal sikre høj debatkvalitet, siger chefredaktør Tom Jensen, der ikke frygter for mangfoldigheden i debatten
05.11.2013 · 13:29

Det skal være slut med anonyme debatindlæg på b.dk og business.dk, og derfor skal det kun være abonnenter, der kan debattere. På den måde håber Berlingske-ledelsen at højne debat-kvaliteten og give læserne en bedre oplevelse.

»Vi har set for mange eksempler på debatter, der er kørt i hegnet, fordi nogen har brugt, hvad man må formode er falske profiler. Andre medier har haft deres måde at forsøge at løse det problem, vi gør det så ved, at det kun er abonnenter, der kan debattere,« siger chefredaktør på Berlingske Tom Jensen.

Han tror, udelukkelsen af anonyme gratister vil resultere i bedre og mere lødige debatter.

»Vi vil se nogle debatter, der vil udvikle sig anderledes, når folk skriver i eget navn. Det er jo i virkeligheden den måde, vi i alle tider har praktiseret det på på avisen.«

Frygter I ikke at miste seriøse debattører, der har gode grunde til at være anonyme – for eksempel på grund af deres job eller tilknytning til en sag?

»Du har ret i, at det kan være en konsekvens. Men ønsker man at være whistleblower, er det nok andre veje, man vil gå. Grundlæggende vil vi ikke give debatplads til folk, der ikke vil stå ved deres eget navn.«

Og I frygter ikke en fattigere debat?

»Jeg tror, det bliver en rigere debat. Vi kan se på Politiken, da de indførte brugeradgang, at debatten blomstrede op efter nogen tid. Og det her giver os mulighed for at åbne igen for kommentar-mulighed på alle artikler, som vi ellers har været nødt til at droppe, fordi vi ikke kunne monitorere det hele.

Er der et forretningsaspekt i beslutningen?

»Ikke umiddelbart. Det er klart, at vi med det her signalerer, at vil man debattere her, skal man tegne abonnement. Men vi bilder os ikke ind, at det vil give tusind flere abonnenter, og der ligger ikke en businessplan bag,« siger Tom Jensen.

Ændringerne for debatterne på b.dk og business.dk er allerede trådt i kraft. Det er forventningen, at Berlingskes blogs i løbet af nogle måneder bliver en del af samme debatløsning.

 

Kommentar

05/11/2013 - 14:50

Max Kim Tobiasen

suk...

Prøv at kigge lidt på hvad der fungerer på nettet istedet for at holde jer til en eller anden præ-internet tankegang om at "Det er jo i virkeligheden den måde, vi i alle tider har praktiseret det på avisen" Hvis i vil overleve som medie (hvilket vist er tvivlsomt som det ser ud lige nu) må i simpelthen komme ud af 90'erne og ind i det 21'ende århundrede.

Jeg har ikke stødt på indikationer af at det at skrive under eget navn rent faktisk højner debatten, andet end at det frasorterer de allerværste trolde og konspirationsteoretikere. Prøv f.eks. at se på på det høje debat niveau på Information og version2 hvor der ikke er noget krav om at skrive under eget navn.

Giv mig en programmør og tre måneder så skal jeg løse problemet. Det er ikke svært - men det kræver selvfølgelig at man ved hvordan nettet fungerer, har en forståelse for de løsninger der fungerer (typisk algoritmisk og brugerbaseret moderation) samt ved hvordan mennesker agerer på nettet.

Hvis det bedste Berlingske kan byde på er at udelukke alle ikke-abonnenter fra debatten så står det skidt til.

Beklager den sure tone, men jeg vil så gerne se de store aviser overleve de næste mange år, men indlæg som dette gør at jeg seriøst tvivler på at de klarer det.

05/11/2013 - 15:06

Ulrik Baltzer

»Jeg tror, det bliver en rigere debat. Vi kan se på Politiken, da de indførte brugeradgang, at debatten blomstrede op efter nogen tid«

Det er egentlig ikke mit indtryk. Mit indtryk er, at Politikens debatkultur er mere eller mindre den samme, som den var før. Men det kunne da være spændende at få lidt kvantitativt og/eller kvalitativt input fra en person, der har snablen nede i Politikens back end.

Jeg er i øvrigt på linje med Max Kim Tobiasen. Det her virker som en meget reaktiv og forsimplet løsning på et kompliceret problem. Jeg tror selv på, at vi kommer til at se flere kommentarsystemet á la det, Facebook har, hvor brugerne selv kan stemme gode kommentarer op og dårlige ned. Sværere behøver det ikke være, hvis det virkelig handler om at højne debatten, og ikke kun om at få flere kunder ind på den rigtige side af muren.

Med venlig hilsen
Ulrik Baltzer (det er mit rigtige navn)

05/11/2013 - 16:06

Mikkel Munck

På den positive side, bliver det dog også vanskeligere for de af Berlingskes blogejere, der hidtil har været vant til uhindret, at kunne slette kritiske indlæg fra læserne.

Ingen nævnt, ingen glemt.

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11