Berlingske relancerer og indfører daglig digital efterkritik

Når Berlingske udkommer i morgen, bliver det i en gennemrenoveret udgave med en ny sektion og mere fokus på læsernes adfærd på nettet. »Man kan gøre en forskel med sin journalistik, hvis man er bevidst om, hvordan den virker på læserne,« siger Tom Jensen (rettet 17.50)
  • Søren Bidstrup / Polfoto
    »Takket være den digitale platform kan vi komme tættere på læserne. Vi har flere brugere og mere viden om dem end nogensinde. Vi skal bare lære at bruge den viden mere sofistikeret,« siger han.
05.09.2016 · 15:49

Berlingske skal være mere tilgængelig på print med kortere nyheder, mere debat og en kultursektion, der starter midt i læserens digitale hverdag. Og så skal avisen blive bedre til at forstå, hvad der tænder læserne digitalt.

Sådan lyder i store træk indholdet af det nye Berlingske, som bliver relanceret i morgen tirsdag. Det fortæller avisens ansvarshavende chefredaktør, Tom Jensen, til Journalisten.

»Lanceringen af det nye Berlingske er et led i en gentænkning af hele vores måde at lave journalistik på. Der har været en tendens til at betragte digital transformation og papiravisen som hinandens modsætninger. Det er de ikke. Vi skal kunne begge dele, for en stor del af vores økonomi er i papiravisen,« siger han.

Streamingtjenester får fremtrædende plads i kultursektion

Relanceringen af Berlingske foregår både i papiravisen og på nettet, og både design og indhold bliver anderledes. Fra i morgen vil Berlingske mandag til fredag udkomme med tre sektioner – en nyhedssektion, en business-sektion og en ny kultursektion. Debatten ligger som udvidet debat bagerst i nyhedssektionen.

Det sker ifølge Tom Jensen, fordi avisen gerne vil markere, at både nyheder og debat er vigtigt, men at de er skarpt adskilt.

Den nye kultursektion, med titlen B, skal ramme brugerne der, hvor de er. Det betyder, at digitalt kulturforbrug får en fremtrædende plads i den nye papiravis.

»Det er lige så vigtigt for os at dække, hvad der sker på film- og serieområdet på streamingtjenesterne, som hvad der foregår i biograf og flow-tv. Det er ikke en nedprioritering af biograf og flow-tv - vi kan bare se, at brugerne i højere grad er andre steder, og derfor skal vi også være det,« siger Tom Jensen.

Han forklarer desuden, at Business-sektionen har fået en sproglig og indholdsmæssig makeover.

»Vores Business-sektion skal appellere bredere end tidligere. Vi skal formidle erhvervsstoffet mere fascinerende og levende og til en bredere målgruppe end dem, der typisk læser den sektion,« siger han.

Daglig digital efterkritik

En af de grundlæggende tanker bag Berlingskes relancering er, at de fremover skal være bedre til at bruge al den data, der er tilgængelig, om brugernes færden i Berlingskes digitale univers. Og alle analyser viser, at det er den klassiske Berlingske-journalistik, som læserne vil have på nettet, forklarer Tom Jensen.

»Takket være den digitale platform kan vi komme tættere på læserne. Vi har flere brugere og mere viden om dem end nogensinde. Vi skal bare lære at bruge den viden mere sofistikeret,« siger han.

Allerede nu har Berlingske indført 10 minutters digital efterkritik dagligt, hvor journalisterne ser på, hvilke historier der virkede godt på nettet og hvorfor.

»Det betyder, at jeg som journalist skal gå ind og se på den historie, jeg lavede i går. Hvorfor kom den ikke længere ud? Valgte jeg den forkerte rubrik, blev den publiceret på et forkert tidspunkt, gjorde vi nok for at markedsføre den på de sociale medier. Det skal vi undersøge hver dag,« forklarer Tom Jensen.

Det lyder jo ret meget som helt klassisk journalistisk efterkritik?

»Ja, og på mange måder er det her også en påmindelse til os selv. Vi tror på den klassiske journalistik, og takket være den digitale form kan vi komme tættere på læseren. Vi skal bruge data om vores læsere mere smart i fremtiden,« siger han.

Er der ikke en fare for, at I så bare kommer til at give læserne det, de vil have, frem for det, som er det vigtigste?

»Det er klart, at det altid skal være en kombination. Vi skal ikke blindt jage trafik. Det skal ske på et solidt fundament af, at vi ved, hvad vi er til for som journalister og som medie. Det skal altid være fundamentet. Det tror jeg ikke gør os dårligere. Tværtimod,« siger Tom Jensen og tilføjer:

»Hvis vi forstår at lære af mediebrugernes adfærd - hele tiden, hver dag - så kan vi blive bedre. Og så kan vi levere journalistik af højere kvalitet, som læserne vil betale penge for.«

Et opgør med grædekoneri

Generelt er Tom Jensen ikke så bekymret for fremtiden i mediebranchen. Han mener, det er på tide med et opgør med det »grædekoneri,« som ifølge ham alt for længe har domineret debatten.

»Vi taler os selv ned i et sort hul. Der har aldrig været så mange danskere, der benytter nyhedsmedier,« siger han.

De vil bare ikke betale for det …

»Ikke på den klassiske måde, nej. Derfor er vi nødt til at tænke på, hvordan vi kan tjene penge på nye medier. Hvis man kigger ud i verden, er der medier, der lykkes med forskellige abonnementsformer på nettet. Vi er ikke hjemme endnu, det er klart, men man begynder at kunne se, at der er en fremtid.«

Han anerkender, at der stadig er store udfordringer, især hvis man ser på annoncer i medierne. Priserne falder, og færre ønsker at annoncere i dagbladene. Samtidig er der en tendens til, at faldet på print er aftaget. Men, siger Tom Jensen:

»Vi har som medier en forpligtelse til ikke kun at fokusere på det negative. Vi er nødt til at bruge udfordringerne til at tænke anderledes i måden, vi laver journalistik. Vi skal have sat på dagsordenen i vores newsrooms, at man kan gøre en forskel med sin journalistik, hvis man er bevidst om, hvordan den virker på læserne. Det er tid til et opgør med, at print er langt, og net er kort. Derfor vil den nye papiravis indeholde flere korte nyheder. Vi er nødt til at analysere brugernes adfærd og så bruge den nye viden fremadrettet.«

Rettet klokken 17.50: Journalisten havde skrevet, at business-sektionen kun udkommer lørdag. Det var en fejl, business-sektionen udkommer alle dage.

Kommentar

Seneste jobopslag

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09