Aviskrig på vej i Odense

Politikens Lokalaviser åbner ny ugeavis i Odense på konkurrenten Jysk Fynske Mediers hjemmebane. Modsvaret fra fusionen er nye medier både på print og digitalt. »Det vil være vores særlige velkomst til dem,« siger chefredaktør Per Westergård
  • Pressefoto / Jysk Fynske Medier
    Jysk Fynske Mediers koordinerende chefredaktør, Per Westergård, lancerer nye medier som modsvar på konkurrentens indtog på Fyn.
18.11.2015 · 09:48

Ugeaviskrigen mellem Politikens Lokalaviser og Jysk Fynske Medier rykker nu til Fyn. I forvejen er de to mediehuse i skarp konkurrence i store dele af Syd- og Østylland på det lukrative marked for ugeaviser.

Men Politikens Lokalaviser går nu også over Lillebælt og lancerer ny ugeavis på konkurrentens hjemmebane i Odense den 3. december. Avisen skal leveres til mere end 100.000 husstande i Odense Kommune.

»Vores udgivelsesområde i trekantsområdet går også lidt ind i Middelfart. Så jeg vil kalde Odense en naturlig udvidelsesplatform for os. Når vi gerne vil ind på Fyn, så er det ikke til at komme uden om Odense,« siger Søren Riis, administrerende direktør for Politikens Lokalaviser.

Jysk Fynske Medier klar med modsvar

Men der venter den nye ugeavis hård konkurrence. Jysk Fynske Medier har forberedt et modsvar med nye lokalmedier i Odense, der går i luften præcis samme dato.

»Vi siger velkommen til dem. Og så spørger vi os selv, hvorfor de var så længe om det. Vi har, lige siden vi købte Midtjyske Medier, regnet med, at de ville åbne ugeaviser på Fyn. Vi har forberedt os grundigt de sidste tre-fire måneder. Vi er klar til at lancere nye medier både digitalt og print på den dato, lokalavisen går i luften. Det vil være vores særlige velkomst til dem,« siger Per Westergård, koordinerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier.  

Det virker, som om I vil forsøge at drukne deres nye ugeavis efter den klassisk gængse metode i aviskrig, hvor man bare smider nogle flere medier ud til brugerne og annoncørerne?

»Ja, altså jeg vil bare sige, at vi bor, lever og arbejder i Odense. Jeg tror, at det vil vise sig meget svært for en aktør fra København at komme og vriste nævneværdige dele af markedet fra os. Men det vil vise sig. Vi gør de ting, vi synes er nødvendige. Men når det er sagt, så byder vi Politikens Lokalaviser velkommen. Også til Fyn,« siger Per Westergård.

»Det ryster ikke vores verden« 

Den sidste hilsen skal ses i lyset af, at Politikens Lokalaviser i foråret også åbnede en ny ugeavis i Horsens. Hidtil havde Horsens Folkeblad, der er en del af Jysk Fynske Medier, ellers i årtier haft monopol på at drive ugeavis i den østjyske by.

»Det ryster ikke vores verden. Vi er vant til at konkurrere med Politikens Lokalaviser. Vi er i forvejen i konkurrence med dem i hele Syd- og Sønderjylland, trekantsområdet og dele af Østjylland. Alle steder er vi nummer et ugeavis og Politikens Lokalaviser nummer to,« siger Per Westergård.

Nu har Politikens Lokalaviser altså udfordret Jysk Fynske Medier med nye ugeaviser i både Horsens og Odense. Målet er ikke at udkonkurrere de eksisterende ugeaviser. Snarere at nappe en bid af kagen.

»Vi tror på, at der godt kan være plads til mere end en ugeavis i de byer. Vi gør det, fordi vi mener, det er godt for Politikens Lokalaviser. I andre byer er der også to ugeaviser, så det kan godt lade sig gøre,« siger Søren Riis.

Som redaktionel ansvarlig for den nye lokalavis i Odense har Politikens Lokalaviser ansat lokalredaktør Connie Dyrløv, der kommer fra et job som selvstændig kommunikationsrådgiver. Hun har tidligere arbejdet på blandt andet P4 Fyn, TV 2 Fyn og i Odense Kommune. 

Kommentar

18/11/2015 - 10:37

Niels Riis Ebbesen

Ja så kan Politikens Lokalaviser og Jyske Fynske Medier bruge en masse skattekroner (mediestøtte) på, at kæmpe om, hvem af dem der skal fylde folks postkasser med reklamer og ligegyldige lokale nyheder.

MVH
NRE

Seneste nyheder

23.06.2017 · 08:38

"Viden og videnskab er trængt i medierne"

Andreas Marckmann Andreassen
22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06