Anonym bag 'TV-Revolutionen' står frem

De kæmper for en bedre tv-branche og har mere end tusind likes på Facebook. Men mange har undret sig over, hvem de 'erfarne branchefolk' bag gruppen 'TV-Revolutionen' er. »Det vigtigste for os er sagen,« forklarer medstifter Michelle Mantley, som nu står frem med navn
26.08.2014 · 11:15

”TV-Revolutionen er branchefolk, som har fået nok!” Sådan lyder beskrivelsen på en facebookside ved navn 'TV-Revolutionen', der i skrivende stund har over 1000 likes. 

Indtil videre har man søgt forgæves, når man har forsøgt at finde ud af, hvem der står bag siden. Men nu står medstifter og journalist Michelle Mantley frem og fortæller om formålet med revolutions-projektet.

Michelle Mantley arbejder til dagligt som redaktionschef på et produktionsselskab, men sammen med omkring 20 kolleger fra tv-branchen har hun dannet et community, som skal »skabe en bedre branche for alle«, som hun udtrykker det.

»Mange af os har haft dårlige personlige oplevelser og været nede med stress. Jeg har selv oplevet at gå ned med stress, som senere udviklede sig til en depression. Folk får lederstillinger uden at blive oplært i, hvordan de skal løse opgaven. Man får ansvaret uden en guide. Jeg set mine kolleger tabe håret og græde dagligt. Men der var ingen, som greb ind, før det var for sent,« forklarer Michelle Mantley om baggrunden for projektet.

En kultur skal brydes
På Facebook har flere spurgt ind til, hvem folkene bag projektet er. Dog uden andet svar end, at en samling branchefolk kæmper for bedre branchevilkår. Michelle Mantley forklarer, at det primært er sagen, som skulle tage fokus i debatten – ikke personerne bag.

»Jeg kan godt forstå kritikken, men det vigtigste for os er sagen. Folk må gerne vide, hvem vi er, men det skal ikke handle om os personligt. Vi er én stemme, så det er vigtigt, at vi taler enslydende. Måske bliver vi nødt til alle sammen at stå frem på et tidspunkt, men lige nu vil vi gerne holde det på et overordnet plan. Så har folk jo også mulighed for at være anonyme, når de henvender sig til os med deres historier,« fortæller hun.

Er I bange for at stå frem?

»I starten var det noget nyt, for arbejdsforhold er ikke noget, som medarbejderne snakker om i branchen. Det var en kultur, der skulle brydes. Det skulle folk lige ud over, for der er jo jobs på spil, og derfor er mange bange for at være for kritiske. Men helt generelt er folk begejstrede. De synes, det er vigtigt,« forklarer Michelle Mantley.

Alle skal stå sammen
Ifølge Michelle Mantley er det blandt andet uholdbare produktionsplaner, tidspres og dårlige arbejdsvilkår, som TV-Revolutionen vil gøre op med. Kritikken er ikke rettet mod én bestemt syndebuk - det kræver samarbejde fra hele branchen, hvis projektet skal lykkes, forklarer hun.

»Kritikken er på alle ledelsesniveauer. Når producenterne har lagt et budget, gennemgår broadcasterne, hvor der kan skæres. Her ville det være rart for os medarbejdere, at producenterne tør stå fast og sige, at de ikke kan levere programmet, hvis der bliver skåret yderligere. Nogle gange går der også meget lang tid, før broadcasterne beslutter sig for, om de vil købe et program. Så er der måske gået flere måneder af den tid, vi har til projektet, for deadline er stadig den samme,« fortæller Michelle Mantley.

Hun understreger, at det derfor er en forudsætning, at alle dele af branchen går sammen om at få bedre forhold. Både producenter, broadcastere og de ansatte. 

Knokler for hårdt
Michelle Mantley forklarer videre, at mange branchefolk arbejder hårdt for, at projekterne holder en standard, som de selv kan stå inde for. Også selv om det måske ikke dirkete forlanges af dem:

»Mange medarbejdere løber langt stærkere og leverer meget mere end det, broadcasterne i virkeligheden betaler for, fordi de lægger navn til og ikke bare vil levere et middelmådigt produkt. Jeg tror ikke, broadcasterne er klar over, hvor mange mandetimer de får for pengene. I virkeligheden bør vi tvinge os selv til at levere til det niveau, budgettet er sat til, men der er rigtig mange i branchen, som ligesom mig har svært ved at levere dårligere, end vi kan,« siger hun. 

Det er især de mange freelancere i tv-branchen, som gerne vil holde en høj standard på projekterne af hensyn til deres fremtidige jobmuligheder.

»I freelanceverdenen er du hele tiden til eksamen, og hvis du har flotte seertal på et projekt, så er der stor sandsynlighed for, at du får et jobtilbud et andet sted. Omvendt kan du risikere arbejdsløshed. Det er meget sjældent, at man får anerkendelse for sit arbejde i den her branche. Ingen stopper os. Der har lederne et ansvar. Når man løber stærkt, er de tilfredse med det. Men de ønsker jo heller ikke, at folk går helt ned,« siger hun.

Noget konkret på bordet
Hvad TV-Revolutionen vil gøre for at løse problemerne i tv-branchen, er endnu ikke helt klart. Her arbejdes der stadig på konkrete forslag.

»Vi skal have noget konkret på bordet, men jeg kan ikke sige, hvad det bliver endnu. Vi er lige nu ved at undersøge, hvad der er allervigtigst for vores mange støtter at forbedre ved branchen. Vi vil fremlægge vores tiltag for producenterne, for de har et bedre kendskab til, hvordan tingene foregår, når der forhandles budgetter. Og så håber jeg, de vil være med i en arbejdsgruppe. Vi bliver nødt til at tage det ét skridt ad gangen og være tålmodige. Det vigtigste er at samarbejde om det på tværs af selskaber og niveauer,« forklarer Michelle Mantley.

Journalisten har været i kontakt med Producentforeningen, som er en brancheforening for producenter af bl.a. film, tv, og reklamefilm. Vi afventer et svar fra dem. 

Kommentar

Seneste jobopslag

Journalist til folkekirken.dk

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 01.02

Studentermedarbejder til Kommunikation i Danmarks Apotekerforening

Danmarks Apotekerforening
Ansøgningsfrist: 01.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Næstved

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 09.02

Struktureret studentermedhjælper

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 18.02

Kommunikationsmedarbejder til Værket

Værket
Ansøgningsfrist: 08.02

Stærk researcher til arbejdslivet

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 30.01

Kommunikationskonsulent

Arkitektskolen Aarhus
Ansøgningsfrist: 05.02

Reporter til Børsens politiske redaktion

Børsen
Ansøgningsfrist: 25.01

SKRIFTLIGT VELFUNDERET JOURNALIST SØGES TIL NYE UDFORDRINGER

De Forenede Dampvaskerier A/S
Ansøgningsfrist: 25.01

Erfaren webjournalist med en solid værktøjskasse søges

Yngre Læger
Ansøgningsfrist: 26.01

Communications Manager

ShopGun
Ansøgningsfrist: 24.01

Stærk og kreativ nyhedsredaktør til TV 2 NEWS

TV2 NEWS
Ansøgningsfrist: 29.01

Danwatch søger erfaren graverjournalist

Danwatch
Ansøgningsfrist: 23.01

Dokumentarkompagniet søger dygtig tv-fortæller

Dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 24.01