Alle JP's journalister skal være digitale

”Online til print” er navnet på Jyllands-Postens nye strategi, der skal nedbryde den sidste barriere mellem print og net. »Den største udfordring er nok vanens magt,« siger Pierre Collignon. Der er ikke lagt op til afskedigelser. Opdateret 16.32: Tillidsmand udtrykker bekymring
  • Casper Dalhoff
    »De tripper utålmodigt for at komme i gang digitalt,« siger Pierre Collignon om JP-journalisternes modtagelse af de nye planer. Tillidsrepræsentanten er dog ikke enig.
03.03.2016 · 12:14

På Jyllands-Posten skal det være slut at skelne mellem journalister, der arbejder for papiravisen og redaktionelle medarbejdere på nettet. I begyndelsen af maj lanceres en ny publiceringsmodel, der ifølge chefredaktør Pierre Collignon skal brække de sidste mure ned mellem avis og net. Medarbejderne blev orienteret om de nye planer i dag.

Pierre Collignon siger til Journalisten, at der ikke er tale om en spareøvelse.

»Det er en transformationsøvelse og en innovationsøvelse. Der er er ikke lagt op til afskedigelser,« siger han.

Hvad sker der med medarbejdere på papiravisen, der ikke er parat til den digitale omstilling?

»Det er der ingen medarbejdere, der siger. De tripper utålmodigt for at komme i gang digitalt. Ingen opfatter sig i dag som papirjournalister. Det eneste, jeg har mødt, er gejst og utålmodighed.«

Journalisten har - efter denne artikel blev publiceret - talt med fællestillidsrepræsentant Maria Jakobsen Dalhoff. Hun er ikke enig i Pierre Collignons udlægning.

»Der er en del kolleger, der er bekymrede for, hvordan deres hverdag bliver fremover,« fortæller hun. Du kan læse interviewet med hende her.

Vil sprede historier over døgnet

En af årsagerne til omlægningen er, at Jyllands-Posten skal blive bedre til at time deres historier hen over døgnet.

»Vi vil gerne undgå, at alle historierne kommer ud af flasken sidst på dagen – den rytme tror jeg, mange avisjournalister kender. Det passer ikke så godt til læsernes behov, at noget af vores bedste stof kommer så sent,« siger han.

Den enkelte journalist bliver ansvarlig for hele formidlingen på både net og print. Hvad betyder det?

»Hvis vi tager en journalist på for eksempel Christiansborg, der skal skrive en historie, er meget af det, han laver i dag, planlagt til at komme på print først. Det er planlagt efter, at det skal skrives til en avisside. Når han lægger den ind i systemet, kan han ikke se, hvordan den digitale artikel ser ud,« siger Pierre Collignon.

Nyheder kommer på nettet først

Fremover kommer journalisterne derimod til at se deres artikler som preview i både en avisversion og i en digital udgave.

»Det vil sige, at du kan lave en bedre finish, og du får det totale ejerskab.«

Hvis online kommer først, er det så slut med at breake nyheder i papiravisen?

»Nyheder kommer på nettet først. Men feature og baggrund kan nogle gange blive breaket på print. Der skal bare være en god rytme hen over dagen. Om søndagen har vi for eksempel så meget indhold, at der ikke er air time nok på nettet. Nogle af de historier lægger vi online i dagene efter.«

Indfører skabeloner

Selv om strategien hedder ”online til print”, er det ikke rene netartikler, der kommer i papiravisen dagen efter, forklarer Pierre Collignon.

»Vi skal ikke bare være digitale først. Det er kun halvdelen af svaret. Vi vil også versionere historierne til print.«

Hvad får læserne mere i papiravisen?

»Grundlæggende gør vi det her samtidig med, at vi tilfører flere visuelle kræfter. Vi indfører en fast vagt som billedredaktør for at forbedre billedudvælgelse til net og print. Desuden indfører vi layoutstyring. Når man møder ind, så ved man, hvilke skabeloner man skal levere til, og så kan man bruge kræfterne på at diskutere indhold.«

Vanens magt er største udfordring

Men kan avisabonnenter, der betaler næsten 5.000 kroner om året, ikke forvente en højere visuel kvalitet på print end standardløsninger?

»Man skal ikke være bange for skabeloner. Vi bruger kun skabeloner på nyhedssiderne. Featureartiklerne skal ikke sættes på skabelon. Jeg tror, vores læserne vil føle, at avisen bliver flottere.«

Hvad ser du som ulemper ved online til print-strategien?

»Den største udfordring er nok vanens magt. Når man laver ting om, kan man let falde tilbage til gamle vaner. Men her gør vi mange ting på én gang. Ny organisation, nyt newsroom, nyt CMS og en ny form for efterkritik. Jeg tror, det tilsammen kan være den gnist, der gør, at vi kommer til at bryde vanernes magt.«

Rettet klokken 13:40: Det har af en tidligere version fremgået, at JP ikke nødvendigvis breaker nyheder på nettet først. Planen er imidlertid, at nyheder skal på nettet først. Mens feature og baggrund nogle gange kan blive breaket på print.

Opdateret klokken 16.32: Tillidsrepræsentant udtrykker bekymring. Henvisning til hendes reaktion tilføjet.


 

Kommentar

Seneste nyheder

26.09.2016 · 14:42

DR vil afskedige medarbejdere i 2017

Ole Obitsø
26.09.2016 · 11:40

Test: Giver virtual reality mening for journalister?

Anonymous (ikke efterprøvet)
26.09.2016 · 09:52

Forfatter dræbt efter satiretegning

Ole Obitsø

Seneste jobopslag

Presseansvarlig til SKAT

Skat
Ansøgningsfrist: 11.10

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger en kommunikations- og pressekonsulent

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 02.10

Presseansvarlig til Danica Pension

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 04.10

Qanorooq søger en erfaren og dynamisk redaktør

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 29.09

Kommunikationsansvarlig

Filadelfia
Ansøgningsfrist: 03.10