AGF om den nye Superliga: "Historie-fortællingen er forandret"

Nye regler har gjort Superligaen mindre forudsigelig - og lettere at kommunikere. "Vi behøver ikke gøre så meget for at bygge dramaet op. Tværtimod skal vi måske nogle gange sørge for, at dramaet bliver lidt underspillet," siger AGF's kommunikationschef. Det nye system er dog også sværere at forklare
  • Ditte Valente
    "Folk kan forholde sig til, at hvis vi taber, ryger vi ud, og hvis vi vinder, er vi videre," siger Søren Højlund Carlsen. Han beskriver aftenens opgør mod Esbjerg som en kamp om overlevelse.
17.05.2017 · 14:44

"Vi har fået et mere spændende produkt at arbejde med,” siger kommunikationschef i AGF, Søren Højlund Carlsen.

Produktet, han taler om, er Alka Superligaen. Og grunden til, at det er blevet mere spændende, er den nye turneringsstruktur, som trådte i kraft sidste sommer.

”Der ligger et indbygget drama i det spændende slutspil og playoff-kampene. Så vi behøver ikke at gøre så meget for at bygge dramaet op. Tværtimod skal vi måske nogle gange sørge for, at dramaet bliver lidt underspillet,” siger han.

AGF er et af de fire hold, som ligger i "Alka Superliga Playoff", og derfor spiller klubben i disse dage om ikke at rykke ned i 1. division.

​To ekstra hold og mange puljer

Før var der kun grundspillet. 12 hold, 33 kampe.

Fik man flest point, blev man Danmarksmester. Blev man nummer sjok eller næstsidst, rykkede man ned i 1. division. Herfra rykkede nummer et og to til gengæld op i Superligaen.

Med den nye turneringsstruktur er der to ekstra hold i ligaen. Derudover er der efter grundspillet også et mesterskabsspil for de seks tophold og et gruppespil for de resterende hold fordelt i to puljer.

De to dårligste i hver af de to puljer ryger over i nedrykningsplayoff, hvor de spiller om at undgå at rykke ned.

Man kan blive klog på detaljerne her.

Flere muligheder for kommunikation

Tilføjelsen af nedrykningsplayoff'et er noget af det, der har skabt så meget drama, at kommunikationsfolkene ikke i samme grad behøver at sælge kampene til publikum eller medierne, fortæller Søren Højlund Carlsen.

"Historiefortællingen i Superligaen er forandret," siger han.

For AGF og de andre hold i slutspillet kan dens dramatik bruges i kommunikationen.

"Da slutspillet startede kunne vi – alle klubberne samtidig – offentliggøre, hvornår vi skulle spille mod de forskellige hold. Det offentliggjorde vi live på Facebook," siger Søren Højlund Carlsen.

Forvirring og uforudsigelighed

Den nye struktur er udover at være mere dramatisk også væsentligt mere kompliceret. Faktisk er den så svær at forstå, at det i sig selv har skabt mere arbejde for kommunikationsfolkene i Superliga-klubberne.

"Det har skabt en del forvirring. Vi har skulle forklare reglerne mange gange gennem hele sæsonen,” siger Søren Højlund Carlsen.

Selv i morges - flere måneder inde i sæsonen – lå der en række henvendelser til AGF’s kommunikationsmedarbejdere med spørgsmål til reglerne.

Tid er en anden udfordring ved den nye struktur. Den nye turneringsstruktur har gjort arbejdet i kommunikationsafdelingerne mere uforudsigeligt.

"Normalt ved man, hvornår ens hold spiller 5-6 runder inden. Det har ikke været tilfældet nu, og det giver nogle praktiske udfordringer både for os og vores fans. Vi har fået at vide, hvornår vi skal spille de sidste kampe med en uges varsel," siger Søren Højlund Carlsen.

Kamp om decideret overlevelse

For nogle hold har det været svært at få publikum på stadion, fordi kampene bliver offentliggjort med senere varsel, fortæller Søren Højlund Carlsen. Det har dog ikke været et problem for AGF.

Næste kamp er i aften på hjemmebane mod Esbjerg. Selvom det er midt i aftensmaden på en skaldet onsdag, regner de med, at mere end 10.000 tropper op på Ceres Park i Aarhus.

”Folk kan forholde sig til, at hvis vi taber, ryger vi ud, og hvis vi vinder, er vi videre. I aften mod Esbjerg spiller vi jo nærmest om decideret overlevelse. I den gamle struktur ville vi nok ligge som en 8-9-10 stykker. Og så ville der nok ikke komme så mange tilskuere,” siger Søren Højlund Carlsen.

Han skyder på, at der til bundopgør i den gamle struktur ville dukke et par tusinde færre op.

Næsten for spændende

”Der er en større interesse for de kampe, som i den gamle struktur ville være en lidt blød mellemvare nede i bunden. Der bliver varmet mere op til kampene i medierne, og rettighedshaverne og tv-stationerne gør mere ud af det,” siger Søren Højlund Carlsen.

Selvom han som kommunikationschef sætter pris på, at spændingen er skudt i vejret, er det næsten blevet for spændende

”Som klubmand ville jeg til hver en tid foretrække, at vi lå et sted i Alka Superligaen, hvor det ikke var så spændende."

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 15:17

Foto af kop stjålet flest gange

Jakob Albrecht
23.06.2017 · 15:16

Her er vinderne af Bording-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 15:12

"Det skal lige bundfælde sig, at vi ikke udkommer længere"

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 14:26

Jysk Fynske lukker nyindkøbte ugeaviser

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06