Ældre Sagen til medierne: Hjælp de ældre over på nettet

Generationskløften i danskernes medieforbrug bliver større. Det er et problem, mener Ældre Sagen, der råder medierne til at hjælpe de ældre, for eksempel ved at skrive i avisen, at man kan læse mere på nettet. Dansk Ungdoms Fællesråd mener, medierne er for dårlige til at nå de unge
  • Finn Frandsen / Polfoto
    Medierne skal blive bedre til at tage de ældre i hånden og guide dem over på de digitale platforme, mener Ældre Sagen. Billedet er fra et it-kursus for ældre.
19.06.2017 · 11:00

De 12-18-årige danskere så i gennemsnit 49 minutters tv om dagen i 2016. De 55-70-årige så mere end fem gange så meget.

Sådan lyder ét af tallene fra rapporten ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2017”, der udkom torsdag, og som peger på en voksende generationskløft i danskernes medievaner.

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der står bag rapporten, som kort fortalt slår fast, at de unge er storforbrugere af digitale tjenester, mens de ældres brug af disse tjenester er mere begrænset. Særligt for tv og trykte dagblade er forskellene på de yngre og de ældres mediebrug blevet større fra 2010 til 2016.

Og det er et problem, mener Maria Luisa Højbjerg, der er kommunikationschef i Ældre Sagen.

”Den fælles samtale og hele den demokratiske debat lider lidt under, at unge og ældre bruger forskellige medier. Det betyder jo, at de ikke har det samme verdensbillede,” siger hun. 

Journalisten har derfor spurgt Ældre Sagen, hvad medierne kan gøre for i højere grad at få de ældre mediebrugere med over på de digitale platforme. Vi har også spurgt Dansk Ungdoms Fællesråd, hvad medierne på den anden side kan gøre for at få flere unge til at læse avis og se tv-nyheder.

De ældre vil gerne

Maria Luisa Højbjerg fra Ældre Sagen peger på, at de digitale platforme kan være svære at overskue for mange ældre danskere.

”Men vi ved, at de rigtig gerne vil forstå for eksempel de sociale medier. Og rigtig mange er godt med, kan vi se på vores egen Facebook, hvor de engagerer sig og følger med, når vi eksperimenterer med live-video. De vil gerne, men det er svært at følge med i det enorme udbud, og det kan være svært at tilegne sig den viden, det kræver,” siger hun.

Maria Luisa Højbjerg tilføjer, at en del ældre ikke engang er på nettet. Ifølge Slots- og Kulturstyrelsens rapport har en tredjedel af de 75-89-årige danskere aldrig været på nettet.

”Alene af den grund kan det være svært. Der er mange barrierer i det her, og der er nok ikke noget quick fix. Men hvis medierne gerne vil have større del i den ældre målgruppe, kan det være en god idé at overveje, hvordan de får dem med over på de digitale platforme,” siger Maria Luisa Højbjerg.

Som at stå for foden af Kilimanjaro

Ifølge Ældre Sagen kan medierne generelt godt blive bedre til at tage de ældre i hånden og guide dem fra de trykte medier over på mediernes nyhedssites, streamingtjenester og sociale medier.

”I vores trykte medlemsblad bruger vi selv det, at vi skriver en præcis url og en guide til, hvor man kan læse mere på nettet. Det er jo meget gammeldags - mange vil sige, at man ikke kan konvertere læsere fra trykte til digitale medier på den måde. Men vi kan se, at det rykker,” siger Maria Luisa Højbjerg og tilføjer:

”Så lige med denne målgruppe kan det altså godt betale sig at guide lidt mere til, hvor på nettet de kan gå hen. Ellers er det meget som at stå for foden af Kilimanjaro uden at få at vide, hvordan man kommer derop. Så kommer man slet ikke op.”

Maria Luisa Højbjerg nævner også, at det ville være en hjælp for mange ældre mediebrugere, hvis medierne gik sammen om at lave en fælles platform, hvorfra de guider videre til de store medieudbud.

”Jeg kan ikke sige præcist hvordan, men et slags samarbejde om et fælles overblik. Så de ældre kun behøver at gå ind ét sted for at få overblik over det her meget fragmenterede og uoverskuelige mediebillede,” siger hun.

De unge: Medierne skal vågne op

Ifølge Maria Luisa Højbjerg skyldes de ældres begrænsede brug af digitale medier i høj grad, at de ikke er vokset op med dem. Det er de unge til gengæld – og de er storforbrugere af digitale tjenester og platforme.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsens rapport læste kun 20 procent af de 12-18-årige avis i 2016. For danskere på 71 år og derover var tallet 67 procent. Men det bekymrer ikke Kasper Sand Kjær, formand for Dansk Ungdoms Fællesråd, synderligt.

”Det ville da være herligt, hvis flere unge har lyst til at læse avis. Men det har de ikke, så det må medierne indstille sig på,” siger Kasper Sand Kjær og tilføjer:

”Jeg vil da håbe, det er den her undersøgelse, der får medierne til at vågne bare en lille smule op og formå at omstille journalistikken til de platforme, hvor de unge er. Medierne er der også i dag, men det er i periferien af, hvad de gør. Og de bruger stadig de nye platforme til at formidle gammeldags journalistik,” siger han.

Ældre Sagen er bekymret for, om det går ud over den fælles samtale, at unge og ældre bruger forskellige medier. Er du ikke det?

”Jeg forstår pointen, men vi skulle gerne kunne have samtale med hinanden på tværs af aldersskel, selv om vi ikke bruger de samme medier. Den fælles samtale må aldrig afhænge af, om alle er på Facebook, eller om alle ser flow-tv,” siger Kasper Sand Kjær.

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 08:38

"Viden og videnskab er trængt i medierne"

Andreas Marckmann Andreassen
22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06