Advice giver opskriften på den rene netværkskampagne

Kommunikationsbureauet Advice A/S gik målrettet efter at præge journalister, erhvervsledere og studerende, da bureauet skulle markedsføre CNN i Danmark. »Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse,« siger seniorrådgiver
28.02.2013 · 13:23

Hvor effektive kampagner kan man køre, hvis man fravælger en af de mest gængse kanaler - annoncer i aviser og på tv? I 2012 gjorde Advice A/S forsøget, da man på vegne af nyhedskanalen CNN kørte en kampagne, der - næsten - kun var baseret på netværkskommunikation.


Målgruppen var studerende, erhvervsledere og kommentatorer på medierne. Med andre ord politisk interesserede danskere, der gerne ville følge kampen mellem Barack Obama og Mitt Romney dag for dag.



»Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse. De er gode til at mobilisere deres målgruppe og gøre dem til deltagere,« forklarede Pernille Rype, seniorrådgiver i Advice A/S på DJ's Fagsession i går om effektive kampagner.



Pernille Rype forklarede, at udfordringen for CNN var, at kanalens seertal på tv rasler ned på grund af konkurrencen fra net og mobil.

»Som danskere ser vi CNN på hotellet, når vi er ude at rejse. Men når vi kommer hjem, tænder vi for TV2 News,« forklarede Pernille Rype.

For at skabe røre om CNN i Danmark op til præsidentvalget arrangerede Advice blandt andet en paneldebat med deltagelse af CNN-vært Richard Quest på Copenhagen Business School. Bagefter blev de studerende opfordret til at melde sig som frivillige ’ambassadører’.


I alt meldte 81 ambassadører sig i Danmark og Sverige, hvor kampagnen også kørte.


De studerende skulle skabe ’buzz’, men indimellem tog de næsten for mange initiativer.

»Det var lige før, ambassadørerne løb os over ende. Pludselig havde de lavet en sponsoraftale med Carlsberg,« fortalte Pernille Rype.

Med i pakken var også, at profiler som Politikens Michael Jarlner, tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft og Martin Krasnik fra TV2 News bloggede på CNN's danske Facebook-side.

Det gav medieomtale og dermed trafik og likes på siden.

»Vi havde 1.000 likes det første døgn. Og mange af dem var journalister – den målgruppe, vi gerne ville have fat i, fordi de kunne sprede budskabet via deres netværk.«

Succeskriteriet var på forhånd 5.000 likes på Facebook. Det nåede 8.000 likes før valgdagen. I alt fik siden 14.000 følgere.


Økonomisk fik CNN deres investering 4,5 gange tilbage i form af stærkere relationer, partnerskaber og deltagere ved debatmøder og valgfest. Afkastet skal dog tages med et forbehold, erkendte Pernille Rype. For hvad er værdien af et netværksarrangement?

»Vi har prøvet at sammenligne med for eksempel værdien af en annoncekampagne.«

Pernille Rype håber, at flere blev vænnet til at bruge CNN's platforme på grund af kampagnen.

»Vi ved, at trafikken på deres online-sites steg i Skandinavien. Men vi kan ikke se, om kampagnen har givet flere seere, fordi CNN's seertal er så lave i Danmark, at de aldrig er i top 20 hos Gallup.«

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 15:17

Foto af kop stjålet flest gange

Jakob Albrecht
23.06.2017 · 15:16

Her er vinderne af Bording-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 15:12

"Det skal lige bundfælde sig, at vi ikke udkommer længere"

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 14:26

Jysk Fynske lukker nyindkøbte ugeaviser

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06