Advice giver opskriften på den rene netværkskampagne

Kommunikationsbureauet Advice A/S gik målrettet efter at præge journalister, erhvervsledere og studerende, da bureauet skulle markedsføre CNN i Danmark. »Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse,« siger seniorrådgiver
28.02.2013 · 13:23

Hvor effektive kampagner kan man køre, hvis man fravælger en af de mest gængse kanaler - annoncer i aviser og på tv? I 2012 gjorde Advice A/S forsøget, da man på vegne af nyhedskanalen CNN kørte en kampagne, der - næsten - kun var baseret på netværkskommunikation.


Målgruppen var studerende, erhvervsledere og kommentatorer på medierne. Med andre ord politisk interesserede danskere, der gerne ville følge kampen mellem Barack Obama og Mitt Romney dag for dag.



»Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse. De er gode til at mobilisere deres målgruppe og gøre dem til deltagere,« forklarede Pernille Rype, seniorrådgiver i Advice A/S på DJ's Fagsession i går om effektive kampagner.



Pernille Rype forklarede, at udfordringen for CNN var, at kanalens seertal på tv rasler ned på grund af konkurrencen fra net og mobil.

»Som danskere ser vi CNN på hotellet, når vi er ude at rejse. Men når vi kommer hjem, tænder vi for TV2 News,« forklarede Pernille Rype.

For at skabe røre om CNN i Danmark op til præsidentvalget arrangerede Advice blandt andet en paneldebat med deltagelse af CNN-vært Richard Quest på Copenhagen Business School. Bagefter blev de studerende opfordret til at melde sig som frivillige ’ambassadører’.


I alt meldte 81 ambassadører sig i Danmark og Sverige, hvor kampagnen også kørte.


De studerende skulle skabe ’buzz’, men indimellem tog de næsten for mange initiativer.

»Det var lige før, ambassadørerne løb os over ende. Pludselig havde de lavet en sponsoraftale med Carlsberg,« fortalte Pernille Rype.

Med i pakken var også, at profiler som Politikens Michael Jarlner, tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft og Martin Krasnik fra TV2 News bloggede på CNN's danske Facebook-side.

Det gav medieomtale og dermed trafik og likes på siden.

»Vi havde 1.000 likes det første døgn. Og mange af dem var journalister – den målgruppe, vi gerne ville have fat i, fordi de kunne sprede budskabet via deres netværk.«

Succeskriteriet var på forhånd 5.000 likes på Facebook. Det nåede 8.000 likes før valgdagen. I alt fik siden 14.000 følgere.


Økonomisk fik CNN deres investering 4,5 gange tilbage i form af stærkere relationer, partnerskaber og deltagere ved debatmøder og valgfest. Afkastet skal dog tages med et forbehold, erkendte Pernille Rype. For hvad er værdien af et netværksarrangement?

»Vi har prøvet at sammenligne med for eksempel værdien af en annoncekampagne.«

Pernille Rype håber, at flere blev vænnet til at bruge CNN's platforme på grund af kampagnen.

»Vi ved, at trafikken på deres online-sites steg i Skandinavien. Men vi kan ikke se, om kampagnen har givet flere seere, fordi CNN's seertal er så lave i Danmark, at de aldrig er i top 20 hos Gallup.«

Kommentar

Seneste nyheder

22.03.2017 · 15:20

Mød din kandidat: Per Roholt

Maria Brus Pedersen
22.03.2017 · 14:06

Dagbladet, VG og NRK vil stoppe fake news

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2017 · 12:36

DR trækker program, hvor værter røg hash og spiste svampe

Andreas Marckmann Andreassen

Fremtiden kommer. Du skal ikke være bange

Hvad sker der med vores fag, og hvad skal vi kunne for at have et spændende job i fremtiden? Det undersøger Journalisten de kommende dage i vores fremtidstema. Følg med her: journalisten.dk/fremtid

Seneste jobopslag

Kommunikations- og arrangementskonsulent søges

Erhvervshus Nord
Ansøgningsfrist: 31.03

Pressesekretær til departementet

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 17.04

Kommunikationschef til Socialforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 23.03

Kommunikationschef til Guldborgsund Kommune

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 04.04

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 27.03

Kommunikationschef til Danmarks bedste hospital

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

Kommunikationsmedarbejder

LGBT Danmark
Ansøgningsfrist: 31.03

Erfaring med TV produktion samt pædagogisk flair

Helsingør Kommune
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationskonsulent med weberfaring til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 31.03

Kommunikationskonsulent

DIF
Ansøgningsfrist: 24.03

Kan du sætte strøm til historierne?

Domea.dk
Ansøgningsfrist: 27.03

Presse- og kommunikationskonsulent til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 27.03