Advice giver opskriften på den rene netværkskampagne

Kommunikationsbureauet Advice A/S gik målrettet efter at præge journalister, erhvervsledere og studerende, da bureauet skulle markedsføre CNN i Danmark. »Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse,« siger seniorrådgiver
28.02.2013 · 13:23

Hvor effektive kampagner kan man køre, hvis man fravælger en af de mest gængse kanaler - annoncer i aviser og på tv? I 2012 gjorde Advice A/S forsøget, da man på vegne af nyhedskanalen CNN kørte en kampagne, der - næsten - kun var baseret på netværkskommunikation.


Målgruppen var studerende, erhvervsledere og kommentatorer på medierne. Med andre ord politisk interesserede danskere, der gerne ville følge kampen mellem Barack Obama og Mitt Romney dag for dag.



»Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse. De er gode til at mobilisere deres målgruppe og gøre dem til deltagere,« forklarede Pernille Rype, seniorrådgiver i Advice A/S på DJ's Fagsession i går om effektive kampagner.



Pernille Rype forklarede, at udfordringen for CNN var, at kanalens seertal på tv rasler ned på grund af konkurrencen fra net og mobil.

»Som danskere ser vi CNN på hotellet, når vi er ude at rejse. Men når vi kommer hjem, tænder vi for TV2 News,« forklarede Pernille Rype.

For at skabe røre om CNN i Danmark op til præsidentvalget arrangerede Advice blandt andet en paneldebat med deltagelse af CNN-vært Richard Quest på Copenhagen Business School. Bagefter blev de studerende opfordret til at melde sig som frivillige ’ambassadører’.


I alt meldte 81 ambassadører sig i Danmark og Sverige, hvor kampagnen også kørte.


De studerende skulle skabe ’buzz’, men indimellem tog de næsten for mange initiativer.

»Det var lige før, ambassadørerne løb os over ende. Pludselig havde de lavet en sponsoraftale med Carlsberg,« fortalte Pernille Rype.

Med i pakken var også, at profiler som Politikens Michael Jarlner, tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft og Martin Krasnik fra TV2 News bloggede på CNN's danske Facebook-side.

Det gav medieomtale og dermed trafik og likes på siden.

»Vi havde 1.000 likes det første døgn. Og mange af dem var journalister – den målgruppe, vi gerne ville have fat i, fordi de kunne sprede budskabet via deres netværk.«

Succeskriteriet var på forhånd 5.000 likes på Facebook. Det nåede 8.000 likes før valgdagen. I alt fik siden 14.000 følgere.


Økonomisk fik CNN deres investering 4,5 gange tilbage i form af stærkere relationer, partnerskaber og deltagere ved debatmøder og valgfest. Afkastet skal dog tages med et forbehold, erkendte Pernille Rype. For hvad er værdien af et netværksarrangement?

»Vi har prøvet at sammenligne med for eksempel værdien af en annoncekampagne.«

Pernille Rype håber, at flere blev vænnet til at bruge CNN's platforme på grund af kampagnen.

»Vi ved, at trafikken på deres online-sites steg i Skandinavien. Men vi kan ikke se, om kampagnen har givet flere seere, fordi CNN's seertal er så lave i Danmark, at de aldrig er i top 20 hos Gallup.«

Kommentar

Seneste nyheder

24.05.2017 · 15:35

Ekspert: Elektronista bryder fortsat loven

Andreas Marckmann Andreassen
24.05.2017 · 15:18

Pressenævnet kritiserer Point of View International

Jakob Albrecht
24.05.2017 · 13:40

Millionunderskud i Zetland

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Digital projektleder med flair for UX til DGI

DGI
Ansøgningsfrist: 12.06

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger to undervisere til journalistuddannelsen

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Ansøgningsfrist: 05.06

Finans søger en ... erhvervsreporter

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.06

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 02.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06

Kommunikationsansvarlig leder til Koncern Kvalitet

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 09.06

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalister

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 11.06

ER DU TV 2 FIKTIONS NYE EXECUTIVE PRODUCER?

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.06

Presserådgiver i SF

SF
Ansøgningsfrist: 01.06

3 x nyhedsjournalist 

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 26.05

Søger stærk kommunikatør

Danske Gymnasier
Ansøgningsfrist: 15.06

Kan du finde nye veje til kollektive aftaler for DJ’s medlemmer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 14.06

BUPL Sydjylland søger kommunikationsmedarbejder til barselsvikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.06

Illustreret Videnskab søger multimediegrafiker med videnskab i generne

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 12.06

Social Media Manager (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 05.06

Digital indholdsredaktør (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 28.05

Redaktionschef til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 29.05