Advice giver opskriften på den rene netværkskampagne

Kommunikationsbureauet Advice A/S gik målrettet efter at præge journalister, erhvervsledere og studerende, da bureauet skulle markedsføre CNN i Danmark. »Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse,« siger seniorrådgiver
28.02.2013 · 13:23

Hvor effektive kampagner kan man køre, hvis man fravælger en af de mest gængse kanaler - annoncer i aviser og på tv? I 2012 gjorde Advice A/S forsøget, da man på vegne af nyhedskanalen CNN kørte en kampagne, der - næsten - kun var baseret på netværkskommunikation.


Målgruppen var studerende, erhvervsledere og kommentatorer på medierne. Med andre ord politisk interesserede danskere, der gerne ville følge kampen mellem Barack Obama og Mitt Romney dag for dag.



»Vi lånte af græsrodsbevægelserne og modebranchens værktøjskasse. De er gode til at mobilisere deres målgruppe og gøre dem til deltagere,« forklarede Pernille Rype, seniorrådgiver i Advice A/S på DJ's Fagsession i går om effektive kampagner.



Pernille Rype forklarede, at udfordringen for CNN var, at kanalens seertal på tv rasler ned på grund af konkurrencen fra net og mobil.

»Som danskere ser vi CNN på hotellet, når vi er ude at rejse. Men når vi kommer hjem, tænder vi for TV2 News,« forklarede Pernille Rype.

For at skabe røre om CNN i Danmark op til præsidentvalget arrangerede Advice blandt andet en paneldebat med deltagelse af CNN-vært Richard Quest på Copenhagen Business School. Bagefter blev de studerende opfordret til at melde sig som frivillige ’ambassadører’.


I alt meldte 81 ambassadører sig i Danmark og Sverige, hvor kampagnen også kørte.


De studerende skulle skabe ’buzz’, men indimellem tog de næsten for mange initiativer.

»Det var lige før, ambassadørerne løb os over ende. Pludselig havde de lavet en sponsoraftale med Carlsberg,« fortalte Pernille Rype.

Med i pakken var også, at profiler som Politikens Michael Jarlner, tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft og Martin Krasnik fra TV2 News bloggede på CNN's danske Facebook-side.

Det gav medieomtale og dermed trafik og likes på siden.

»Vi havde 1.000 likes det første døgn. Og mange af dem var journalister – den målgruppe, vi gerne ville have fat i, fordi de kunne sprede budskabet via deres netværk.«

Succeskriteriet var på forhånd 5.000 likes på Facebook. Det nåede 8.000 likes før valgdagen. I alt fik siden 14.000 følgere.


Økonomisk fik CNN deres investering 4,5 gange tilbage i form af stærkere relationer, partnerskaber og deltagere ved debatmøder og valgfest. Afkastet skal dog tages med et forbehold, erkendte Pernille Rype. For hvad er værdien af et netværksarrangement?

»Vi har prøvet at sammenligne med for eksempel værdien af en annoncekampagne.«

Pernille Rype håber, at flere blev vænnet til at bruge CNN's platforme på grund af kampagnen.

»Vi ved, at trafikken på deres online-sites steg i Skandinavien. Men vi kan ikke se, om kampagnen har givet flere seere, fordi CNN's seertal er så lave i Danmark, at de aldrig er i top 20 hos Gallup.«

Kommentar

Seneste nyheder

23.04.2017 · 17:32

Carsten Nielsen-legat til fotojournalist- uddannelsens fader

Anne-Laura Hedegaard
23.04.2017 · 16:35

Pres for at genoverveje IFJ-medlemsskab

Lasse Højsgaard
23.04.2017 · 15:39

Delegeretmødet opfordrer til forbedring af offentlighedslov

Anne-Laura Hedegaard

Seneste jobopslag

Stærke TV-journalister til Kontant

DR
Ansøgningsfrist: 09.05

Kommunikations- og marketingansvarlig

Rønne Havn
Ansøgningsfrist: 23.05

Kommunikationsmedarbejder (deltidsstilling)

Danmarks Cykle Union
Ansøgningsfrist: 08.05

Dynamisk net-medarbejder til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 10.05

SoMe Manager til TV2 Nord

TV 2 Nord
Ansøgningsfrist: 18.05

Presseansvarlig i Sex & Samfund

Sex & Samfund
Ansøgningsfrist: 27.04

Journalistuddannet højskolelærer søges

Hadsten Højskole
Ansøgningsfrist: 03.05

Kommerciel indholdsredaktør i Berlingske Media

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 24.04

TV 2/FYN søger nyhedsredaktører med styrke i tv

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 24.04

DR Vejret søger vejrværter

DR
Ansøgningsfrist: 28.04