3 øre per klik

Svenske Metro.se har indført en model, hvor brugerne får 3 øre per klik på deres blogs.
19.06.2007 · 10:52

Svenske Metro.se har indført en model, hvor brugerne får 3 øre per klik på deres blogs.

Gratisavisen, der udgives af samme koncern som danske MetroXpress, holder sig ikke tilbage i beskrivelsen af sin egen idé:

"Alla kan få lön för sitt bloggande. Så sätt i gång att blogga - och tjäna pengar.
- Det här fantastiskt. Metrobloggen.se tar bloggandet till en ny nivå nu när alla kan del av intäkterna, säger "Glamourprinsessan" Karolina Lassbo (utsedd till årets bloggare 2006 av Plaza Kvinna och Computer Sweden) som är ansvarig för metrobloggen.se. "

Martin Jönsson fra Svenska Dagbladet har regnet lidt på tallene og når frem til den konklusion, at aftalen næppe vil gøre bloggerne rige. De mest besøgte blogs i Sverige ville tjene omkring 10.000 kroner på aftalen om måneden.

Metro-koncernen har foreløbig været ret tilbageholdende på nettet. En række store planer er blevet skrinlagt gennem årene, og herhjemme har MetroXpress også levet en meget anonym online-tilværelse. MetroXpress.dk blev relanceret i marts som en relativ traditionel nyhedsside, og administrerende direktør Søren Riis fortæller, at der ikke umiddelbart er planer om nye tiltag.

"Vi afventer en større evaluering af de forskellige tiltag, de lokale Metro-udgaver har lavet verden over. Når den kommer efter sommerferien, vil vi se nærmere på, hvad vi skal satse på. Vi skal også have fastlagt, hvor meget der skal koordineres internationalt, og hvor meget vi skal udvikle lokalt. Vi har nu for eksempel fået den samme e-paper-løsning på alle Metro-aviser verden over," siger han.

Herhjemme har 24timer opfundet en helt anden betalingsmodel på 24.dk, hvor brugerne kan optjene point, som så kan byttes til præmier.

På 24.dk bliver brugerne dog heller ikke fede, som man kan læse hos Pressefotografforbundet.dk.

Kommentar

19/06/2007 - 14:27

Gert K. Nielsen

Det er lidt mærkeligt, at nye tiltag i retning af 'betaling for brugergenereret indhold' er så interessante for de etablerede medier at skyde ned allerede i opstartsfasen. Eller - det er måske slet ikke så mærkeligt endda.

Når du har læst linket til den forstenede kritik hos pressefotografforbundet, , hvor det er 'snyd', at man nok ikke kan leve af at levere indhold til 24timers hjemmeside, vil jeg foreslå at gå direkte til kilden og se efter, hvordan det foregår på vores hjemmeside med sec-systemet.

http://www.24timer.dk/24t/forums/show/27.page

Jeg er sikker på, at de brugere, der allerede har fået et nyt digitalkamera ixus 70, ny mobiltelefon eller en smart ipod, synes systemet er sjovt.

/gert, webredaktør, 24timer

19/06/2007 - 20:25

Kurt Johansen

Gratisavis og webredaktør eller ej - det er vel stadig god kutyme at læse og referere korrekt.

Gert K. Nielsen er i direkte modstrid med virkeligheden, når han i sit indlæg henviser til den "forstenede kritik hos pressefotografforbundet".

På Pressefotograforbundets hjemmeside er der to artikler om 24timers koncept med betalingsenheden "sec" til læserne for upload af tekst, billeder og video.

http://www.pressefotografforbundet.dk/3769
http://www.pressefotografforbundet.dk/3772

Den ene artikel beskriver nøgternt, hvordan 24timers koncept virker.

Den anden artikel, citerer bla. en af Gert K. Nielsens "direkte kilder", altså en læser. Læseren er kritisk overforfor 24timers koncept og at 24timer har ændret betingelserne til ugunst for læserne fra den ene dag til den anden, samt at han personligt ikke finder den reelle betaling fair i forhold til sin konkrete indsats for et offentliggjort billede i avisen.

Jeg kan ikke læse nogen steder overhovedet, at Pressefotografforbundet udtaler sig om 24timers koncept, kun at en af læserne er kritisk overfor det.

Det er i orden at have forskellige meninger, men Gert K. Nielsen opfinder konkret Pressefotograforbundets udmeldinger ud af den blå luft. Det klæder hverken 24timer eller Gert K. Nielsen.

Helt personligt kunne jeg dog godt tænke mig at vide om der er en journalistisk ide bag koncptet , eller er det ment som en form for løbende læserkonkurrence på nettet.

19/06/2007 - 21:41

Gert K. Nielsen

Kurt -

Jeg har brugt samme formulering som Ole Nørskov i artiklen ovenover: 'hos pressefotografforbundet'. Altså en omtale af et sted (PF's hjemmeside)

Surt, men din huskekage om at læse og referere korrekt og din påstand om, at jeg opfinder udmeldinger fra PF, falder derfor til jorden med en ond boomerangeffekt ...

Den journalistiske idé bag konceptet indeholder bl.a ord som involvering, flere erfaringer og mulighed for at dele oplevelser - og er i øvrigt ikke en modsætning til læserkonkurrencer.

- gert

19/06/2007 - 23:48

Kurt Johansen

Gert -

Ole Nørskov skriver "På 24.dk bliver brugerne dog heller ikke fede, som man kan læse hos Pressefotografforbundet.dk." og linker til en artikel, som udelukkende citerer din chefredaktør, en af jeres utilfredse læsere samt dig fra jeres egen hjemmeside. Pressefotografforbundet tilkendegiver intet som helst.

(Dagen før den artikel er lagt på, er 24timers koncept om betaling for uploadning af billeder gennemgået helt faktuelt og uden meningstilkendegivelser på Pressefotografforbundets hjemmeside.)

Det bliver i din udlægning til; "når du har læst linket til den forstenede kritik hos pressefotografforbundet".

Men du mener åbenbart " når du har læst en læsers forstenede kritik omtalt på pressefotografforbundets hjemmeside eller via den direkte vej til kilden:
http://www.24timer.dk/24t/forums/show/27.page
eller ...?

Beklager, det er dig, som skal have skolepengene tilbage - og have dobbelt ondt i hovedet efter at være ramt to gange af boomerangen.

Held og lykke med den journalistiske ide med involvering, erfaringer og deling af oplevelser.

20/06/2007 - 02:36

Gert K. Nielsen

( At kommentarerne om betaling for brugergeneret indhold på nettet kommer til at handle om ordene 'hos pressefotografforbundet' er for ærgeligt. Hold nu op med det pjat. Jeg gentager gerne, at jeg ikke har hørt PF udtale sig officielt om fænomenet.)

(En debat af denne type ville vi nok slette på 24.dk -- Der ville i hvert fald ikke blive uddelt en eneste 'sec'. :-)

***

Og så synes jeg I øvrigt ikke, at Metro-ideen om at betale for klik på en blog er vejen frem, fordi systemet:

1. Reducerer medieplatformen til annoncesælger, og vil udstille metrobloggen som mellemhandler. Der vil igen og igen blive fokuseret på pengene - om Metro udnytter bloggerne. Velkommen paranoia.

2. Et automatisk system kan misbruges og vil blive twistet uhensigtsmæssigt (for Metro) af kreative brugere.

3. Systemet opfordrer folk til at gøre hvad som helst for at få opmærksomhed - det er kun et spørgsmål om tid, før folk på metrobloggen vil skrive utroværdige rubrikker og poste besynderligt indhold - blot for at få klik = penge

4. Udgifterne og besværet med at være politibetjent på metrobloggen vil blive en stor byrde, fordi folk kommer for at tjene penge og tiltrække sig opmærksomhed.

 

Men det bliver interessant at følge -

 

/gert, webredaktør, 24timer

 

 

 

20/06/2007 - 09:54

Kurt Johansen

Så kan dette sites overkontrollør roligt slette starten af tråden her.

Det er ikke så svært at referere korrekt - og det er helt gratis :-)

20/06/2007 - 22:51

Thomas Madsen-Mygdal

"1. Reducerer medieplatformen til annoncesælger, og vil udstille metrobloggen som mellemhandler. Der vil igen og igen blive fokuseret på pengene - om Metro udnytter bloggerne. Velkommen paranoia."

"3. Systemet opfordrer folk til at gøre hvad som helst for at få opmærksomhed - det er kun et spørgsmål om tid, før folk på metrobloggen vil skrive utroværdige rubrikker og poste besynderligt indhold - blot for at få klik = penge"

Du summerer her fantastisk den ENESTE årsag til at avisblogs eksisterer. Punkt1 har aviserne dog været meget langsomme til at indse og er åbenbart kontroversielt - punkt3 er jo den position aviserne har kørt på med avisblogs indtil videre.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Dansk Design Center
Ansøgningsfrist: 10.09

DR søger stærke videnskabsjournalister

DR
Ansøgningsfrist: 11.09

Strategisk kommunikatør og projektleder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 11.09

Kommunikationsmedarbejder med pionérånd

Lev Uden Vold
Ansøgningsfrist: 30.08

Bolig Magasinet søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 11.09

Journalist i København

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 25.08

Leder til centralt kommunikationsteam

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 03.09

Presserådgiver

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 24.08

Journalist til nyhedsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 11.09

Videojournalist (barselsvikariat)

DTU
Ansøgningsfrist: 30.08

Journalist og pressemedarbejder

Erhvervsakademi Dania
Ansøgningsfrist: 03.09

DISCOVERY NETWORKS DANMARK SØGER DIGITAL PR-KONSULENT

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 08.09

Studerende til Styrelsen for Patientsikkerheds kommunikationsteam

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 04.09

Discovery Networks Danmark søger meta data specialist

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 01.09