1.500 artikler om dagen. Et portræt på 1,88 sekunder

Lasso News har fået afslag på mediestøtte, men overvejer at tilmelde sig Pressenævnet. Journalisten har besøgt det lille netmedie, hvor journalisterne Mimi og Jason er robotter. ”Vores mål er ikke at tage jobs fra journalister," lover daglig redaktør Tea Sylvest
  • Foto: Tobias Selnaes Markussen
    Tea Sylvest er daglig redaktør på Lasso News, Jakob Benediktson er chefredaktør.
26.06.2017 · 11:30

”I har skrevet en artikel om en disput, vi har haft i vores virksomhed. Det er meget uheldigt, og det skal jeg bede om at få slettet eller korrigeret,” siger den sure direktør i telefonen.

Jeg sidder i et lille mødelokale over trappen i en Nørrebro-baggård ved siden af Tea Sylvest, som er i den anden ende af røret. Hun forklarer, at hun ikke kommer til at ændre noget i nyheden.

”Vi lever af at udgive artikler baseret på de her oplysninger om danske virksomheder, som vi henter i offentlige databaser,” siger hun igen og igen, mens direktøren skiftevis sukker og hidser sig op. Hvis han mener, der er fejl i oplysningerne, må han få myndighederne til at rette direkte i de offentlige registre.

Lasso News er et nyhedsmedie, og de fleste nyhedsmedier har prøvet, at nogen kræver negativ omtale fjernet. Men Lasso News er noget særligt, fordi alle netmediets artikler bliver skrevet af robotter. Tea Sylvest er daglig redaktør.

”Tea, det har meget negative konsekvenser for os, at I skriver det her,” insisterer den sure direktør, som siger Tea Sylvests fornavn næsten lige så ofte, som han nævner sin advokat.

Han er ikke den eneste sure direktør, der ringer ind i løbet af denne tirsdag, hvor Journalisten har fået lov at besøge Lasso News og se, hvordan robotjournalisterne arbejder.

”Hvis nogen beder os fjerne noget, som står i en offentlig database, så siger vi nej, hvis det er faktuelt korrekt. Det er der nogen, som har meget svært ved at forstå,” siger chefredaktør Jakob Benediktson.

Hvis nogen beder os fjerne noget, som står i en offentlig database, så siger vi nej, hvis det er faktuelt korrekt. Det er der nogen, som har meget svært ved at forstå.
Jakob Benediktson, chefredaktør

Han tilføjer, at Lasso News har kostet i hvert fald to personer jobbet. De måtte ikke drive virksomhed ved siden af deres job, men pludselig kunne chefen google sig til, at det gjorde de, forklarer Jakob Benediktson.

Før var oplysningerne tilgængelige i CVR-registeret eller hos Statstidende, hvis man ellers ledte efter dem. Nu dukker de op på Google, fordi Lasso News skriver nyheder om dem. Mange nyheder. I skrivende stund er der 9 millioner artikler.

Du kan desuden finde portrætter af 940.630 erhvervsfolk og mange flere virksomheder.

Alle beslutninger, som de to robotter træffer, er planlagt på forhånd i tusindvis af linjers kode. Foto: Tobias Selnaes Markussen

 

Mimi er nyhedsjournalist, Jason skriver portrætter

Da jeg første gang hørte om Lasso News, kom jeg tilfældigt forbi efter en Google-søgning. Jeg endte med at læse et langt portræt af en erhvervsmand, som gennemgik hans karriere og relativt mange konkurser. Det var en klassisk artikel, prioriteret og væsentlig. Jovist, ikke sprogligt genial, men det strejfede mig ikke, at den var skrevet af en robot.

Men Lasso News har to journalister, og de er begge robotter. Mimi er nyhedsjournalisten, Jason skriver portrætter af folk og virksomheder.

Nyhederne skrives af Mimi i samme øjeblik, en virksomhed melder en nyhed ind til CVR-registeret. Det kan for eksempel være, bestyrelsen ændrer sig, et regnskab aflægges, eller en virksomhed går konkurs. ”I samme øjeblik” er ikke en overdrivelse; det tager under ét sekund for Mimi at skrive en nyhed.

Mimi er opkaldt efter Mimi Carstensen (1852-1935), en af Danmarks første kvindelige journalister. Robotten blev født den 5. oktober 2016, kvart over midnat. Siden har Mimi flittigt skrevet cirka 9 millioner artikler. Nu skriver hun cirka 1.500 om dagen. Nogle nyheder kommer på forsiden af Lasso News, mens andre ryger direkte i bagkataloget, hvor de kan googles frem.

Redaktionen har to små metal-robotter stående, som de tidligere lejere efterlod. Foto: Tobias Selnaes Markussen

 

Et portræt på 1,88 sekunder

Mens Mimi skriver nyheder, er Jason hendes yngre kollega, som skriver portrætter. Tusindvis af portrætter.

”Mimi er den hurtige, Jason er den grundige,” forklarer Tea Sylvest.

Jason arbejder helt anderledes end Mimi. Han skriver sine portrætter til hver enkelt læser med dugfrisk research i samme øjeblik, som læseren beder om det. Her betyder ”i samme øjeblik” en gennemsnitlig arbejdstid på 1,88 sekunder, fra en læser for eksempel beder om et portræt af Christian Stadil, til Jason har hentet oplysninger fra forskellige offentlige databaser og – baseret på en algoritme – skrevet en artikel.

I Christian Stadils tilfælde kan Jason fortælle, at Hummel-bossen ejer 101 virksomheder, at han indtrådte i sin første bestyrelse i 1983, at hans holdingselskab har en egenkapital på 2,6 milliarder kroner, og at han har siddet i 24 direktioner og 88 bestyrelser i sin karriere. Der er meget mere. Oplysningerne henter Jason i CVR-registeret og andre åbne offentlige databaser.

Jason er nærmest spæd endnu. Han blev født 1. maj i år klokken 12.

”Vi trykkede på knappen og gik  på restaurant for at fejre det. Og så kunne vi ellers sidde og følge med, mens det væltede ind med positive reaktioner,” griner Tea Sylvest.

”Der gik 40 minutter, så kom den første henvendelse fra en investor, som spurgte, om ikke vi skulle tage en kop kaffe,” fortæller Jakob Benediktson.

Der gik 40 minutter, så kom den første henvendelse fra en investor, som spurgte, om ikke vi skulle tage en kop kaffe.
Jakob Benediktson, chefredaktør

Han har en fortid som produktchef i Microsoft og stifter af et internationalt konsulenthus, men solgte sin andel og startede forfra som iværksætter.

Emil Bech Madsen er backend-udvikler. Det er ham og hans bror Jeppe Bech Madsen, der har udviklet den kode, som gør robotjournalisterne i stand til at træffe valg og skrive artikler. Foto: Tobias Selnaes Markussen

 

Redaktøren: ”Det gode er, at vi får vores data direkte fra CVR. Man kan ikke pynte på noget”

Lasso News er i virkeligheden en sidegesjæft. Lasso X, som firmaet hedder, tjener deres penge på avancerede markedsanalyser baseret på data. Kunderne er blandt andre revisorer og banker.

”Vi er dygtige til at håndtere data, og så tænkte vi: ”Hvad kan man ellers bruge al den viden til?” husker Jakob Benediktson, som er administrerende direktør i Lasso X.

Ud over Jakob Benediktson og Tea Sylvest består firmaet af teknisk direktør Jeppe Bech Madsen, udvikler Emil Bech Madsen (ja, de er brødre) og marketingansvarlig Marc Aas Sørensen.

Ved siden af kontoret og køkkenet er et lidt for varmt mødelokale med bløde stole, pladespiller og en tavle, der tit bliver tegnet på. Det var her, idéen opstod, da Jakob Benediktson og Jeppe Bech Madsen sad og ”brainede”.

”Jeg foreslog, at vi lavede en avis. Altså en rigtig netavis ligesom Ekstra Bladet eller Politiken, med breaking-bannere og det hele,” husker Jakob Benediktson.

Resten er historie. Jakob Benediktson blev chefredaktør, Tea Sylvest fik ansvaret for sprog og daglig redigering, og brødrene Jeppe og Emil Bech Madsen skrev koden.

”Det gode er, at vi får vores data direkte fra CVR. Man kan ikke pynte på noget. Det er et ærligt portræt af dig eller din virksomhed,” siger Tea Sylvest.

Til gengæld er Lasso News i forhold til andre medier usædvanligt forsigtige med enhver værdidom.

”Robotterne må ikke mene noget som helst. De skal kun fremlægge fakta. Vi skriver aldrig, at et regnskab har været ”godt” eller ”dårligt”. Et regnskab kan være godt, selv om man kommer ud med et resultat på minus en halv milliard,” forklarer hun.

Mimi og Jason skal frigøre tid til dybdeborende journalistik

Og her er robotjournalisternes største begrænsning i forhold til klassiske kød-og-blod-og-arbejdstider-journalister. Hverken Mimi eller Jason er kloge nok til, at de selv kan dømme, vurdere og analysere.

”Vores mål er ikke at tage jobs fra journalister, men at Mimi og Jason kan gøre det kedelige arbejde, så journalisterne har tid til at lave dybdeborende journalistik,” lover Tea Sylvest flere gange.

Vores mål er ikke at tage jobs fra journalister.
Tea Sylvest, daglig redaktør

Jeg tror godt, hun fornemmer, at nogle journalister begynder at frygte at blive de nye typografer, der taber jobbet til teknologien. Personligt er jeg mest begejstret.

Lasso News er i dialog med flere mediehuse, som er nysgerrige på robotjournalistikken. Ugen før havde de møde med et dagblad, som gav efterkritik på robotternes arbejde.

”Vi får meget positiv feedback. Alle synes, vi er fremme i skoene, og alle er meget overraskede over, at vores vinkel ikke først og fremmest er journalistisk,” siger Jakob Benediktson.

Chefredaktør Jakob Benediktson, marketingansvarlig Marc Aas Sørensen og daglig redaktør Tea Sylvest. Foto: Tobias Selnaes Markussen

 

'Discover - et 'Spotify-univers' over erhvervsfolk

Jeg besøger kontoret en tirsdag, hvor Lasso News fylder klart det meste af programmet. Dagen starter med et møde mellem Jakob Benediktson og en grafiker, som hedder Rasmus. De har aldrig mødt hinanden i virkeligheden, men taler tit via Skype. Rasmus har lavet Lasso News’ grafiske identitet. Nu vil Jakob Benediktson udvide med et nyt univers, der skal hedde ”Discover”, og som Rasmus skal designe.

”Det skal være ligesom Spotify, hvor den foreslår nogle populære lister, som jeg kan gå på opdagelse i. Så kan man vælge nyheder om kendte erhvervsfolk, C20 eller dem, der tidligere har været på kant med loven, lidt ligesom du kan vælge ”Sommermix” i Spotify,” forklarer Jakob Benediktson.

Jeg spørger ham, hvor Lasso News ellers har hentet inspiration. Han opremser: Idéen om en personlig forside er inspireret af Facebook og Spotify, og at du kan dele den er inspireret af Dropbox. Google har inspireret måden, søgefeltet virker på, og hos LinkedIn har de lært af notifikationssystemet. Han nævner ingen medier.

Vil undgå sproglige værdiladninger

Tea Sylvest har været med fra start. Hun er uddannet sociolog, men beskæftiger sig mest med sprog og kommunikation. Hun er medlem af Zetland og synes, der er for mange ligegyldige nyheder i medierne. Derfor håber hun, at robotter som Mimi og Jason kan frigøre tid, så journalistikken kan blive bedre.

Hun spørger mig, hvad jeg synes om robotternes arbejde rent journalistisk. Jeg siger, at jeg er imponeret over, hvad de kan, og hvor hurtigt de kan gøre det. Men jeg synes for eksempel, indledningerne er ret tørre.

”Hvad ville du fortælle først, hvis du skulle forklare en fremmed, hvem Christian Stadil er?” spørger jeg.

Tea Sylvest er enig. Jakob Benediktson kigger over fra Skype.

”Kan I ikke bare lave det nu?” spørger han.

Det gør vi. Først udvikler Tea Sylvest og Emil Bech Madsen nogle kriterier. Hvornår er man en så stor kanon, at man fortjener en indledning om det? De beslutter at bruge den liste, Berlingske for nylig bragte over Danmarks 50 rigeste. Hvis man er på listen, skal det med i indledningen. Derudover skal det med i starten, hvis man er en af de danskere, som ejer allerflest virksomheder.

Emil Bech Madsen koder. Tea Sylvest skriver en række forskellige sætninger, som Jason kan vælge imellem. Det svære er at undgå værdidomme som ”en af Danmarks mest markante” eller ”voldsomt mange virksomheder”.

Tea balancerer sproget og synes, jeg er for ivrig efter at tilføje den slags vurderinger.

Det kræver også en ny variabel, da Jason indtil nu ikke har kunnet bruge ordene ”hans” og ”hendes”. Det tager et par timer, så er løsningen lavet. Christian Stadil bliver nu først præsenteret som en af Danmarks rigeste. Så kommer rejsen tilbage til hans første virksomhed bagefter. Prøv selv at google ham.

Når Lasso News holder møder, kører pladespilleren altid. I dag var det David Bowie, der blev sat på under interviewet. Foto: Tobias Selnaes Markussen

 

Søger mediestøtte

Over frokosten diskuterer vi etik. Det er et emne, som fylder meget hos Lasso News. Her betragter man sig selv som et journalistisk nyhedsmedie. Selv om det er robotter, der skriver, er det mennesker, som er redaktører, og journalistiske artikler, der kommer ud af det. Derfor har redaktionen også overvejet at tilmelde sig Pressenævnet.

Tidligere på året søgte de mediestøtte. Jakob Benediktson erkender, at det nok mest var en gimmick.

”Men det handlede også om at se, hvor innovativ mediebranchen egentlig er. Selvfølgelig fik vi afslag,” siger han.

”Det er Medienævnets vurdering, at der ikke er tale om et nyhedsmedie, der formidler selvstændigt, journalistisk bearbejdet stof,” lyder det i afslaget.

Her lægger Medienævnet også vægt på, at Lasso News ikke har dokumenteret, at det har mindst ét årsværk, som beskæftiger sig med journalistik.

”Principielt burde det ikke være afgørende, om det er mennesker eller robotter, der laver journalistik. Det afgørende må da være indholdet,” mener Jakob Benediktson.

Indtil videre er artiklerne gratis på lasso.dk, og Lasso News tjener ikke sine egne penge. Men Jakob Benediktson drømmer om personliggjorte nyhedsforsider, hvor Lasso News viser dig de seneste nyheder om præcis de brancher, personer og virksomheder, du ønsker at følge. Samtidig skal forsiden vise dig nyheder, du ikke selv har valgt, som en algoritme vurderer vil have din interesse. Det kendskab, systemet dermed får til dig, gør, at Lasso News kan tjene penge på skræddersyede jobannoncer.

Direktøren tror også på partnerskaber med lokale medier eller nichemedier. Her kan Lasso News levere et nyhedsfeed, hvor robotter løbende skriver nyheder om virksomhederne i en specifik branche eller i et bestemt lokalområde.

Chefredaktøren: ”Om 20 år kan en robot konkurrere med den dygtigste erhvervsanalytiker” 

”Discover” er første skridt i retning af en mere personliggjort oplevelse. Efter frokosten viser Jakob Benediktson mig det nye univers, som er designet færdigt, og som Jeppe Bech Madsen er i gang med at kode.

Her kan man klikke ind i kategorier som ”Politikere”, ”Gossip” og ”C20” og læse nyheder om udvalgte personer eller virksomheder.

”Kan mediebranchen lære noget af jer?” spørger jeg direktøren, før jeg går.

Jeg ville undre mig meget, hvis det ikke ender med, at vi enten indgår et samarbejde, eller medierne prøver at lave en konkurrent.
Jakob Benediktson, chefredaktør

”Ja, der er ingen tvivl om, at Lasso News kan inspirere mediebranchen. Det gælder i alle brancher, at det er svært at udfordre sig selv. Jeg ville undre mig meget, hvis det ikke ender med, at vi enten indgår et samarbejde, eller medierne prøver at lave en konkurrent,” siger Jakob Benediktson.

”Når du ser på, hvor meget dygtigere Mimi og Jason er blevet på så kort tid – så prøv at tænke tre eller ti år frem,” siger Tea Sylvest.

”Om 20 år kan en robot konkurrere med den dygtigste erhvervsanalytiker,” siger Jakob Benediktson.

Eller journalist? 

 

Magasin: 

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11